Idag presenterar vi ett förslag på en helt ny tunnelbanelinje. I ett Stockholm som växer med cirka 20 000 invånare per år är fler tunnelbanelinjer en förutsättning för att stockholmarna ska kunna ta sig fram på ett miljövänligt, snabbt och effektivt sätt. Orangea linjen sträcker sig mellan Älvsjö och Universitetet och har en förgrening västerut till Solvalla. Linjen beräknas ge cirka 300 000 nya sittplatser i tunnelbanesystemet.
Den orangea linjen är ett klimatsmart alternativ till Förbifart Stockholm. I ett slag minskar vi Stockholms klimatpåverkan, höjer kapaciteten i tunnelbanesystemet med 300 000 sittplatser och förkortar restiden mellan norra och södra Stockholm med cirka 10 minuter.
Förslaget ökar kapaciteten och möjligheterna för stockholmarna att på ett mycket snabbare och effektivare sätt ta sig mellan norra och södra Stockholm samtidigt som den avlastar centrala Stockholm och skapar förutsättningar för tiotusentals nya bostäder.
Den orangea linjen skapar förutsättningar för 68 000 nya och planerade bostäder. Alliansens politik där stora motorvägar är utgångspunkten för det framtida bostadsbyggandet är ett förlegat förhållningssätt, i ett modernt Stockholm är tunnelbanan utgångspunkten för fler bostäder.