Vaknade på landet av att Ekot toppade sommarmorgonen med frågan om dubbdäckens vara i våra storstäder. Moderata borgarrådet Ulla Hamilton svarade på frågor om varför Stockholm vägrar införa utökat dubbdäcksförbud och hur hon ställer sig till att miljöministern Lena Ek (C) vill skjuta över betalningsansvaret till kommunerna för de kommande miljöböterna EU kommer att döma ut, eftersom vi utsätter våra medborgare för extremt dålig luft.
Två kålsupare.
Detta vet vi: Sverige storstäders luft är farlig. Dubbdäcksanvändningen frigör partiklar som skapar allvarliga problem inte minst för barn, äldre och astmatiker. De förtida dödsfallen är många och väl dokumenterat. Nu senast i en rapport från bland annat Karolinska institutet.
Det finns lösningar: I dag har vi två bra och effektiva åtgärder för att komma tillrätta med partiklarna. Ett är dubbdäcksförbud. Det andra är dubbdäcksavgifter. Förbud kan städerna införa omedelbart. Man kan också, som länsstyrelsen i Stockholm föreslår, utöka antalet gator där man inte får köra med dubbdäck. Detta är en tillfällig men effektiv åtgärd som får ned användningen och partikelhalterna i väntan på den enklare avgiftsvägen.
I Stockholm finns inte majoritet för utökat förbud. Den moderatledda alliansen med Ulla Hamilton i spetsen har stoppat det förslaget. Och det trots att gränsvärderna för helåret överskreds redan i april 2013. Länsstyrelsen, som faktiskt förordar utökat förbud, har tvingats skicka frågan till regeringen och Lena Ek för beslut då Stockholm säger nej. Och Ek kommer aldrig till skott.
Det finns däremot en politisk enighet i Stockholm att dubbdäcksavgifter ska införas. Problemet är att alliansregeringen med Lena Ek i spetsen först måste ändra lagstiftningen för att avgifter ska kunna införas. Men Lena Ek verkar föredra att istället prata om vem som ska betala de ofrånkomliga EU-böterna. Under tiden drabbas storstädernas medborgare av den dåliga luften. Folk dör!
Miljöministern tar inte ansvar för medborgarnas hälsa. Stockholmarna behöver ett utökat dubbdäcksförbud nu, och Sveriges städer behöver möjligheten till dubbdäcksavgifter. Och för folkhälsan borde Hamilton vara betydligt mer flexibel.