En av Stockholms största utmaningar är hur vi ska kunna bygga tillräckligt många bostäder åt alla som söker sig hit. Vi har ett moraliskt ansvar att bygga. Vi har också ett moraliskt ansvar att utnyttja den mark vi har på ett smart och yteffektivt sätt. De resurser som finns måste tas tillvara.
Tyvärr sker inte detta idag. Över stora delar av västra Stockholm ligger det en våt filt över bostadsbyggandet. Södermalm, Marieberg, Västra Kungsholmen för att inte tala om hela Västerort bort till Spånga/Tensta har idag restriktioner på grund av Bromma flygplats.
Enorma resurser slösas bort. Det är inte bara höjdrestriktioner, bullerrestriktioner eller säkerhetsrestriktioner som gör att marken inte kan utnyttjas på ett effektivt sätt. Det är också själva flygplatsen.
På Bromma flygplats får vi plats med 50000 bostäder och 30000 arbetsplatser i det vi kallar Bromma Parkstad.
Stockholm är värt det!
——————–
Läs mer om Bromma Parkstad här.
Läs om den moderata majoritetens hantering av flygbullret här.
Läs artiklarna i Mitt i Bromma om hanteringen av flygbullret.
Forstätt med grävandet om Bromma flygplats, det ligger inte bara en hund begraven där utan flera. Helt klart är att moderaterna i stadshuset och riksdagen har kommit överens med swedavia att oavsett vilka riktlinjer/lagar man måste runda så ska Bromma bli storflygplats. Du kan ju fråga varför miljö- och hälsoskyddsnämnden som är tillsynsmyndighet för bulleråtgärderna som swedavia är skyldiga att utföra bara samlar ärenden på hög, och inte behandlad något ännu. Här finns för övrigt mycket intressant att läsa http://lae.blogg.se/category/battle-of-bromma.html
Snart får du vänja dej med att flygplatsen heter ”Braathens Bromma city airport”. Pågår ett mycket fult och tvivelaktigt spel runt Bromma flygplats nu