Veckans värsta ord så här långt är bilbaserad volymhandel. Lyssna på det: bilbaserad volymhandel. Ligger långt från några av mina favoritord: modernt, mänskligt och miljövänligt.
Sten Nordin (M) och jag delar sällan favoritord. Bilbaserad volymhandel innebär inte trafikkaos eller miljö- och klimathaveri för finansborgarrådet, för honom verkar det betyda arkitektonisk kvalité. Vi är olika.
Hur ska vi se på Slakthusområdet i framtiden?
Miljöpartiet vill se denna relativt gömda stadsdel som en tillgång. Att bygga ut och bygga om den vill vi ska resultera i en ny levande stadsdel. Men så har vi det där med Nordins bilbaserad volymhandels-utopi. Moderaterna i staden vill att Ikea ska förlägga ännu en bilbaserad volymhandels-möbelvaruhus till just Slakthusområdet. Fast det säger man inte så där tydligt, istället skriver man i intentionsavtalet om ” gestaltning av hög arkitektonisk kvalitet”.
Någon som var på Avicii i helgen? Antagligen, eftersom 40-tusen var där. När de försökte ta sig hem från konserter blev det kaos. Totalkaos av trafik och trängsel. Det är i denna stadsdel Stockholmsalliansen vill lägga Ikea. Hur tänker man?
Vi i Miljöpartiet vet vad vi vill. Vi ska inte bygga in mer bilar i dessa områden. Vår kritik handlar dels om den förväntade trafiksituationen, dels om att det inte är vidare effektiv hushållning av stadens mark att lägga en utrymmeskrävande lagerförsäljningslokal (volymhandel) centralt i stan. Marken är för värdefull för oss stockholmare för det.
Miljöpartiet vill att slakthusområdet ska kunna behålla sin nuvarande karaktär med små- och större företag blandat med nya bostäder och service. Med ett så centralt läge så finns det goda förutsättningar för att bygga med få parkeringsplatser och istället skapa en stadsdel för människor. Och då kan Ikea visst vara intressant och mycket väl finnas! Men som ett mindre showroom. Det vill säga inte bilbaserad volymhandel, utan kanske promenadbaserad fönstershopping eller promenadbaserad inspiration.
Både vi urstockholmare och inflyttade behöver fler stadsdelar där arbete, bostad och service ryms. Det tror vi skapar ett levande och tryggt Stockholm. Förslaget om bilbaserad volymhandel är omodernt, omänskligt och miljöovänligt.
Stockholm kan bättre.
Ja! Bra! En levande stadsdel där människor vill bo och leva bör byggas i den ”gömda” citynära pärla. Låt Slakthusområdet bli en vändpunkt för modern stadsutveckling på ett sätt som kan bli ett internationellt uppmärksammat och positivt exempel. Skrota alla planer på gigantiska köpcentrum som drar till sig än mer biltrafik till ett redan trafikstört område. Bygg i stället hus med småskalig handel i gatuplan, parker, dagis, skola och cykelstråk. Det vore fantastiskt om Slakhusområdets utveckling kunde innebära att stockholmarna bjuds in i processen för att komma med goda idéer och kommentera de planer som växer fram – sk ”agil stadsutveckling”. DET skulle sätta Stockholm på kartan! 🙂