Min ambition för att stockholmarnas vardag ska fungera.

 

Här är den presentation jag i dag höll på årliga medarbetardagen på Trafikkontoret i Stockholm stad.

Jag har en ambition för Stockholm. Jag är övertygad om att vi alla här inne har en ambition för Stockholm. Jag vill ta upp några viktiga uppdrag för 2016. Samtidigt görs otroligt mycket annat året runt för att stockholmarnas vardag ska fungera.

Bild1

Vi har en utmärkt cykelplan! Det känns verkligen bra att den finns och visar riktningen för Stockholm. Än återstår hårt arbete för att göra Stockholm till en cykelstad, men resan är påbörjad. Och den fortsätter.

Bild2

Levande Stockholm är ett uppdrag som ger en möjlighet att tänka på staden utifrån ett bredare perspektiv. Hur kan vi med relativt enkla medel göra staden attraktivare? Vilka gator är lågt hängande frukter? Jag är glad för att vi redan i början av året har ett beslut om årets sommargågator, och att det finns ett förslag på upplåtelsetaxa samt att arbetet med Levande Stockholm går vidare med bland annat regler för serveringsplatser.

Bild3

Framkomlighet för bussar är en stor och viktig fråga för alla stockholmare. Att ge hög framkomlighet för busstrafiken står inte sällan mot många andra intressen i gatumiljön. Det är svårare än jag först såg framför mig. Jag uppmanar oss alla att tänka fritt på hur en gata kan utformas för att få bussen att prioriteras. Jag tror att vi behöver lyfta blicken och ibland se en gata med nya ögon.

Bild4

Parkeringsplanen är en jätteutmaning för kontoret de kommande åren. Gator ska skyltas om, nya gator ska få regleringar och många Stockholmare kommer att ha synpunkter på detta. Det är positivt att det har varit relativt lugnt än så länge under remissperioden och att det verkar finnas en bred acceptans för detta viktiga steg för Stockholm.

Bild5

Modellen i Kulturhuset över den centrala delen av Stockholm är lite symbolen även det visionära och framtida Stockholm. Vi kan bidra med ökat bostadsbygande och en attraktiv stadsmiljö på flera olika sätt. Kan trafiken minska ökar det möjligheten för fler bostäder. Frågan om detaljplanen vid Valhallavägen speglar detta väl. Även frågan om urbana stråk är mycket intressant och ger möjlighet att knyta ihop delar av Stockholm med ett helt nytt grepp i stadsbyggnaden.

Bild6

Men vi får aldrig glömma att vi planerar vår stad för människorna. Det mänskliga perspektivet ska vara utgångspunkten för hastigheterna på gatorna, för de kvarter som byggs och för utformningen av trafikmiljön. Arbetet med att uppdatera framkomlighetsstrategin utifrån hur den offentliga miljön kan utvecklas ser jag som angeläget.

Bild7

Gatorna i dag är komplicerade, såväl för stockholmarna som för alla ni som dagligen hanterar avvägningar och prioriteringar. Efter lite mer än ett år som trafikborgarråd ser jag på staden delvis på ett nytt sätt. Trafikkontorets jobb är inte enkelt.

Bild8

Framkomlighetsstrategin är ett utmärkt redskap för att göra utmaningen med trafiken och framkomligheten i en storstad begriplig. Jag har vid flera tillfällen tackat det förra trafikborgarrådet Ulla Hamilton för detta. Jag vill även tacka för Trafikkontorets arbete med framkomlighetsstrategin för att skapa förståelse och acceptans för dessa stora frågor.

Bild9

Det finns många exempel på satsningar som kan tyckas små i det stora men som visar vägen i det lilla. Off peak-projektet är ett lyckat projekt som jag hoppas ska växa. I budget 2016 finns även ett uppdrag att titta på lastcykelns potential i Stockholm.

Bild10

Städning och snöröjning är en förutsättning för en fungerade stad. Utan detta stannar Stockholm. Detta kan inte nog betonas. Det är med andra ord ett värdefullt arbete som görs, ofta i det dolda. Frågorna tar fart när det upplevs som att någonting inte fungerar. Jag vill här rikta min tacksamhet till Trafikkontoret för att det i mycket hög utsträckning fungerar mycket väl. Men inte därmed sagt att det inte kan utvecklas. Två uppdrag i årets budget är jämställd snöröjning och ett program för avfallshantering i den offentliga miljön.

Bild11

Kommunikation och dialog med Stockholmarna är en viktig del i kontorets arbete. Bilden i mitten är från tävlingen ”Vad kan man göra med en parkeringsplats?”. Tyck till appen hoppas jag att vi kan utveckla för att även kunna ge återkoppling när felanmälningar är åtgärdade. Det ser jag som en viktig del i att förbättra Tyck till och stärka förtroendet för Tyck till och staden i stort. Tack för att du cyklar är en kampanj som har funnits i många år, och nu finns tankar på att förändra detta för att uppmärksamma fler trafikantgrupper.

Bild12

Belysning är en mycket viktig fråga både för trygghet och för upplevelsen av staden. Här har till exempel Trafikkontoret gjort ett innovativt arbete med rörelsestyrd belysning. Trafikkontoret ligger även i framkant i staden när det gäller energieffektiv belysning för att minska klimatpåverkan och sänkt elkostnad.

Bild13

Tack till alla medarbetare på Trafikkontoret – och läsarna av denna blogg! Avslutar med att påminna om stadens mycket uppskattade blomsterprogram.

 

Annonser

4 kommentarer

  1. Britta Lehtonen · · Svara

    Bäste Daniel Hellden,
    Att göra Stockholm till en cykelstad, i all ära, men att lägga ner ett tiotals miljoner av faktiskt bl.a min skattepengar till att göra halva Värtavägen till cykelbana är bara helt sanslöst!! Det finns redan en fullt fungerande och säker cykelbana längs Erik Dahlbergs gata för den som vill cykla. Det kanske du inte känner till?? Och vad gäller bilparkeringen på östra sidan av Värtavägen: redan nu är det, inför städdagarna, ett evigt cirklande runt i området för att evt har turen att hitta en godkänd p-plats (det är ett stort antal bilar det gäller)! Jag läste någonstans att du nog tror att det skall gå bra…! HUR tänker du då??!!

  2. Tack Britta för ditt inlägg ! Din sista fråga har bara ett svar; Ingen tankeverksamhet pågår (:

  3. Britta Lehtonen · · Svara

    Daniel, kan du ge en förklaring till min fråga varför du skall använda 60 milj kronor (summorna brukar öka avsevärt under arbetets gång!) av våra skattepengar till cykelväg på Värtavägen, trots att det redan finns en sådan längs Eric Dahlbergs gata??? Jag förstår att beslutet är fattat men som skattebetalare har man rätt att få en motivering anser jag. Britta Lehtonen

  4. Britta Lehtonen · · Svara

    Hej Daniel, en kommentar angående cykelbanor i Stockholm:
    Jag har förstått att det skall bli tillåtet med cykelbanor som går i båda riktningarna, vet dock inte om förslaget gått igenom. Häromdagen skulle jag och min vän, som går med krycka, gå över Hantverkargatan vid övergångsstället från Stadshuset och till busshållplatsen på andra sidan gatan. Det innebar att vi först måste passera cykelbanan och därefter bilgatan. Att försöka gå över cykelbanan var i det närmaste omöjligt och livsfarligt! Skaror(!!!) av cyklister susade förbi från både höger och vänster i rusningstrafiken utan att ta någon som helst hänsyn till övergångsstället. Endel t.o.m använde ringklockan för att visa att vi fotgängare skulle hålla oss undan. Det var första gången jag upplevde detta i praktiken, helt omöjligt att ge sig ut bland dessa cyklister som kom farande från båda hållen!! En mycket skrämmande upplevelse!! Om detta blir en verklighet på flera ställen i vår stad kommer cykel/fotgängarolyckorna att öka med allt vad detta kan innebära, för båda parter, och för sjukvården!! Efter denna chockerande upplevelse ber jag er att inte genomföra förslaget med fler dubbla cykelbanor i Stockholm. Jag korsar mycket hellre en bilgata än en kaotisk och i praktiken laglös cykelbana!!!
    Britta Lehtonen
    Farsta

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: