Odenplans cykelgarage

Idag har jag invigt Odenplans cykelgarage och sagt följande:

Odenplans cykelgarage

För mig har Odenplan alltid förknippats med Bo Widebergs film Mannen på taket. Kraschande polishelikoptrar på tunnelbaneuppgång. Nu tillför vi något nytt – ett säkert cykelgarage!

Stockholm ska gå mot att bli en ledande cykelstad!

Därom är vi alla ense. Det finns en stark och genomgripande vilja i Stockholm, över partigränserna, över organisationsgränserna att satsa på cykel. Att vi ska skapa en framkomlig stad där gång, cykel och kollektivtrafik prioriteras framför bilen.

Därför är jag extra glad att i dag står här framför staden nyaste tillskott till vår gemensamma cykelinfrastruktur: Odenplans cykelgarage. Innerstadens första stora cykelgarage med över 350 cykelplatser i ett säkert, vackert och enastående kollektivtrafiknära läge.

Som vår VD för Stockholm parkering Christian Rockberger berättade är det ett samarbete mellan Staden, Trafikverket och i förlängningen Landstinget.

Med detta garage knyts i princip alla våra trafikprioriteringar samman. Tunnelbanan ligger vägg i vägg, bussarna flockas runt platsen och till nästa sommar sammanstrålar den regionala kollektivtrafiken rakt under oss i en ny pendeltågsstation

Detta samtidigt som Drottninggatan och, om allt vill sig väl, även förlängningen av Norrtullsgatan blir gågator med direkt koppling ända hit ned.

Stockholm parkering driver anläggningen. Stockholm parkering som historiskt mest förknippats med bilar är idag ett bolag i framkant för hållbar mobilitet. Att ge möjligheterna för stockholmarna att välja det smartaste resesättet vid rätt tillfälle, att skapa flexibilitet, allt för en hållbar utveckling i en stad som tar klimatansvar. Ställ bilen, ta cykeln.

De som väljer att åker pendeltåg eller tunnelbanan kan här säkert låsa in sin cykel, sin hjälm och sina kläder, vare sig man ska till jobbet, utbildningen eller helt enkelt hem. För dem kommer detta garage att bli en lika självklar del av vardagen som att gå till arbetet, hämta på förskolan eller handla mat i affären. Det är så vi skapar hållbar mobilitet och en hållbar och ledande cykelstad!

 

Tack!

Advertisements

5 kommentarer

  1. Magnus Karnefors - vintercyklist · · Svara

    Så himla bra. Färre bilar. Det går att cykla året om – men,,,
    Man måste ju kunna ställa den någonstans. Bra!

  2. Cykel, cykel, cykel, vi gångtrafikanter som måste dela yta med lycramännen som inte har r ringklocka eller broms på sina cyklar, finns det det någon chans för oss?

  3. Lars Thuresson · · Svara

    Kan man cykla året om i Stockholm? Vem? Jag som är lite äldre? Magnus Karnefors måste fått något om bakfoten. Han och Daniel Halldén har en översittarattityd och ser ner på andra som inte är lika friska och unga som de själva.
    Stockholms bilister är hjältarna
    Trots att de behandlas som samhällets paria och beläggs med avgift på avgift och utsätts av lömska attacker från p-vakter så fortsätter de att köra med sina bilar. De kör till sina jobb, utför sitt arbete, kör hem och betalar sina räkningar. De kör sina barn till skola-dagis och köpcentra och aktiviteter. De kanske också kör till barnens mor och farföräldrar och vissa till lantstället. Allt detta trots hånfulla kommentarer och oförskämda påstående av många men mest av bilhataren i stadshuset Daniel Helldén (MP).
    Varför bilisterna inte åker kollektivt är självklart för nästan alla. Det fungerar helt enkelt inte om alla skall åka kollektivt och skulle Stockholms bilister ställa sina bilar så skulle trafiksystemet braka samman. Bilisterna tar sitt ansvar mot den kollektiva trafiken genom att plåga sig i långa bilköer som i många fall är skapade av idiotiska politikerbeslut.

  4. neutral · · Svara

    Ständigt detta näthat. LT belyser ej kopplingen mellan att köra bil överallt och de utsläpp samt den ohälsa det orsakar.

  5. Lars Thuresson · · Svara

    Den obegåvade använder ord som ”näthat”, ”rasism” med flera laddade ord för att banka ner andra. Har jag sagt att man skall köra bil överallt? Självklart skall alla få plats, gångtrafikanter, cyklister, bussar, t-banan, bilister o.s.v. ! Självklart, återigen, skall man se till att minska och helt ta bort skadliga utsläpp från fordon, Självklart skall man försöka minska antalet bilar i stan. MEN de metoder man använder skapar bara större problem än de som redan finns. Det såg man väl vid snöstormen! Ett annat exempel: När man inför dryga parkeringsavgifter i förorterna så kör man så klart med sin bil istället för att kanske cykla. Det begriper väl alla? Sedan bor inte alla i Stockholms innerstad, där kan man så klart cykla, men försök att cykla från Husby till ett arbete kanske vid Liljeholmen i vinterväglag. Godo Luck säger jag bara. Miljöpartiet påhejade av S och V som i princip är emot människors förflyttning och transporter över huvud taget har ansvaret för det trafikkaos vi upplever i Stockholm idag, inte bilisterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: