Roland Andersson föreslår på DN debatt den 29/12 i sin replik på min debattartikel från i tisdags att en expert förslagsvis från VTI skulle ges i uppdrag att analysera Östlig förbindelses samhällsekonomiska nytta. Det välkomnar jag. Men det som kanske är viktigast att analysera är dess förenlighet med klimatmålen. Kommer den att stjälpa klimatarbetet? Båda analyserna behövs. En analys av vägens klimateffekter är inte samma sak som en nyttoanalys.
Andersson frågar sig hur jag skulle ställa mig till om leden vore lönsam? I ett sådant läge skulle vi så klart titta på vad det betyder. Men leden måste först bedömas vara förenlig med och kunna bidra till att vi klarar de internationell, nationella och lokala klimatmålen. Som alla rapporter visar innebär det att leden varken kan kräva eller får generera mer trafik. Som det nu är utgår Trafikverkets nyttoanalyser från en 50 procentig trafikökning. Detta kan inte vara utgångspunkten. Grunden för beräkningarna måste vara trafiknivåer i länet som understiger de vi har idag. Exakta nivåer kan diskuteras men Trafikverket pekar i sina klimatscenarior på ca 30 procent under dagens nivå. Hur kommer leden då klara sig i en samhällsekonomisk nyttoanalys?
Klimatmålet är inte en ekonomisk parameter som kan matas in i modeller. Vi ska klara våra klimatåtaganden. Det är inte en option som kan värderas bort. Behövs en trafikminskning ska den ske. Vi skulle inom Sverige kunna väga den mot andra åtgärder tex att kraftigt minska trafiken i andra delar av landet eller förbjuda någon verksamhet. Det är öppet för diskussion och är en rena politiska avvägning. Detta klarar inte modellerna att hantera.
Andersson menar vidare att jag missat de positiva effekterna som skulle komma i innerstaden. Jag har inte glömt den frågan. Men här förutsätter Andersson något som ska bevisas: huruvida den ger positiva effekter i innerstaden. Idag minskar trafiken i innerstaden. Det föreligger inte längre en kraftig trafikökning och vi håller successivt på att förbättra luftkvalitén. Mycket återstår men vi är på rätt väg. Den minskning av trafiken som Trafikverket försöker hävda kommer av att bygga Östlig förbindelse och som enligt dem skulle ge en dröse positiva effekter dyker upp först när de först tillfört 50-procent mer trafik i systemet. Det betyder även mer trafik i innerstaden. Vi har inte en sådan ökning och vi ska inte ha den ökningen. Lösningen Östlig förbindelse är lustigt nog samtidigt den åtgärd som möjliggör det problem som man försöker lösa.
Slutligen… Stockholm är mer än innerstaden.