Äntligen är det stora infrastrukturpaketet för Stockholm klart. Fyra stora kollektivtrafiksatsningar och förändrade trängselskatter sjösätts för ett modernt, växande och levande Stockholm. Det är just detta vi behöver. Sverigeförhandlingarna har levererat tillsamman med oss kommuner.
För att få ordning på Stockholm och stockholmsregionen måste allt tillkommande resandebehov ske med cykel, gång eller kollektivtrafik. Samtidigt ska befintlig biltrafik minska kraftigt. För att denna ekvation ska gå ihop krävs denna satsning. Nu kan vi ta vårt ansvar för klimatet, minska de skadliga luftutsläppen, klara bostadsbyggandet och få till en levande stad där vi rör oss effektivt.
De beslutade satsningarna som rullas ut är:
Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan
Spårväg syd Flemingsberg – Älvsjö
Roslagsbanan i tunnel till Centralen
Tunnelbanestation vid Hagalund.
Totalt är det kostnadsberäknat till 30,1 miljarder. Senast 2026 ska alla projekten vara startade.
Kommunerna och landstinget går in med pengar. Staten lägger till en del rena pengar men merparten kommer från våra trängselskatter som nu kommer förändras igen. Det ska genomföras höjningar och utökningar av befintligt system. Förändringarna ska införas 2020 dvs om 3 år.
Trängselskatten höjs i högtrafikmånader med 10 kr till max 45kr. Avgift kommer att tas ut redan kl 6.00 och dag före helgdag. Hela paketets detaljer kan läsas i länken nedan.
Med förändringen av trängselskatten kommer vi kunna trycka tillbaka biltrafiken och styra över resandet till kollektivtrafik och cykel. Det är där tillväxten ska ske. I vissa delar av staden och regionen kommer dock nya trängselsnitt behövas. Bland annat skulle Södra länken och västerort behöva trafikdämpande trängselavgifter. Tids nog är vi där.
Men nu gläds vi över denna utmärkta uppgörelse för ett smart och levande Stockholm!
Till Daniel Helldén:
Jag läste en informationsskylt ang byggandet av dubbelriktad cykelbana längs Värtavägen, där står det att man med detta vill skapa större trygghet för cyklister och fotgängare. Det stämmer möjligen för cyklister. Däremot har jag som fotgängare aldrig någonsin känt mig otrygg på Värtavägen, men med en cykelbana i båda riktningarna på Värtavägen kommer jag definitivt inte att känna mig trygg som fotgängare. Det blir bokstavligen livsfarligt att gå över gatan och likaså på trottoaren med cyklare susande förbi på en bana i bägge riktningarna. Dessutom är flera övergångsställen borttagna! Det bor många äldre personer på Värtavägen, vilket ökar olycksrisken betydligt. Bilar på gatan vet man ju att förhålla sig till, men inte till cyklister i rasande fart, i praktiken på samma område där folk går! Förstår du/ ni inte detta!!?? Tryggheten för fotgängare försvinner!!
Vad gäller kollektivtrafiken har SL, ”i smyg”utan att informera oss som åker kollektivt, nu tagit bort sommarkortet. Detta för att få in mera pengar till cykelbane-galenskapen i vår stad?? För de flesta Stockholmare, som, liksom jag, brkar räkna med det billigare sommarkortet väntar en mindre chock i början av maj! Ingen information har gått ut om detta!!!
Stockholmare som har kollektivtrafik utanför dörren och inte behöver vara på jobbet tidiga morgnar och sena kvällar (och då vara beroende av buss- och tågbyten!) är kanske inte beroende av bil. Och de med t.ex din månadslön, Daniel Helldén, har nog råd med både höjda och mer omfattande trängsel- och P-avgifter samt dyrare SL-priser!!
Sammantaget vill jag kalla ditt agerande för Maktens diktatur!!!!
Britta Lehtonen
Farsta