Miljözoner begravdes tyst

Alliansregeringen begravde utredning om miljözoner. Därmed banade de väg för dieselns framfart och mångas förtida död.

Redan 2010 fanns en utredning om Miljözoner för våra städer på plats. Den beskrev hur vi skulle kunna komma till rätta med den dåliga luften som dieselbilarna skapar. Kvävedioxiderna skulle bort genom förbud av äldre diesel.

Utredningen gjordes då som nu av Transportstyrelsen och föreslog två olika zoner för personbilar. Förslaget skiljer sig från dagens i vilka euroklasser som skulle tillåtas. Det var en lägre gräns och det kommer sig av att det var snart tio år sedan utredningen sattes igång och de hårdare klasserna så som euro 6 fanns inte. Alla visste inte heller att euro 5 som var på väg in var nästan lika dålig som euro 2. Detta vet vi idag.

Vad man visste då som nu är att dieselbilarna är farliga för stadsluften och släpper ut kväveoxid vilket skadar barns lungor, vuxnas lungor och leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Stort antal fall av förtida död dessutom. Det var därför man tillsatte utredningen och föreslog förbud.

Alliansregeringen skickade utredningen på remiss. Stort antal svar inkom. Och i Stockholms stad svarade alla partier att de önskade få miljözoner precis som idag. Stockholms länsstyrelse lika så.

Vad hände sedan. Alliansregeringen begravde utredningen. I ett åtgärdsprogram från Länsstyrelsen 2012 om luftkvalitén i Stockholm skriver Länsstyrelsen att man väntar på att regeringen ska fatta beslut. Sedan är det tyst.

Istället kommer subventionering av dieselbilar! Skattelättnader! Problemen som kvävedioxid ställer till med valde man att glömma bort.

Så gjorde Alliansen diesel till ett av våra största stadsmiljöproblem i dag. Man visset men gjorde inget. Och här står vi idag med arga dieselägare som känner sig lurade och stadsbor vars hälsa skadas.

Skriver mer om detta i Expressen idag!

 

Transportstyrelsens utredning om Miljözoner 2010

Stockholms stads unisont positiva svar 2010

Länsstyrelsens rapport till regeringen 2011. Problemen med diesel lyfts (s.48-49)

Åtgärdsprogram miljökval Länsstyrelsen 2012 (s. 21)

Artikel i Expressen

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: