Alliansregeringen begravde utredning om miljözoner. Därmed banade de väg för dieselns framfart och mångas förtida död.
Redan 2010 fanns en utredning om Miljözoner för våra städer på plats. Den beskrev hur vi skulle kunna komma till rätta med den dåliga luften som dieselbilarna skapar. Kvävedioxiderna skulle bort genom förbud av äldre diesel.
Utredningen gjordes då som nu av Transportstyrelsen och föreslog två olika zoner för personbilar. Förslaget skiljer sig från dagens i vilka euroklasser som skulle tillåtas. Det var en lägre gräns och det kommer sig av att det var snart tio år sedan utredningen sattes igång och de hårdare klasserna så som euro 6 fanns inte. Alla visste inte heller att euro 5 som var på väg in var nästan lika dålig som euro 2. Detta vet vi idag.
Vad man visste då som nu är att dieselbilarna är farliga för stadsluften och släpper ut kväveoxid vilket skadar barns lungor, vuxnas lungor och leder till hjärt- och kärlsjukdomar. Stort antal fall av förtida död dessutom. Det var därför man tillsatte utredningen och föreslog förbud.
Alliansregeringen skickade utredningen på remiss. Stort antal svar inkom. Och i Stockholms stad svarade alla partier att de önskade få miljözoner precis som idag. Stockholms länsstyrelse lika så.
Vad hände sedan. Alliansregeringen begravde utredningen. I ett åtgärdsprogram från Länsstyrelsen 2012 om luftkvalitén i Stockholm skriver Länsstyrelsen att man väntar på att regeringen ska fatta beslut. Sedan är det tyst.
Istället kommer subventionering av dieselbilar! Skattelättnader! Problemen som kvävedioxid ställer till med valde man att glömma bort.
Så gjorde Alliansen diesel till ett av våra största stadsmiljöproblem i dag. Man visset men gjorde inget. Och här står vi idag med arga dieselägare som känner sig lurade och stadsbor vars hälsa skadas.
Skriver mer om detta i Expressen idag!
Transportstyrelsens utredning om Miljözoner 2010
Stockholms stads unisont positiva svar 2010
Länsstyrelsens rapport till regeringen 2011. Problemen med diesel lyfts (s.48-49)
Åtgärdsprogram miljökval Länsstyrelsen 2012 (s. 21)
Artikel i Expressen
Ni i Miljöpartiet använder miljön som ett slagträ för att få in mer skatteintäkter, ett lysande exempel är trängselskatten på essingeleden trodde ni själva att det skulle bli mindre trafik på en europaväg? Sedan ska ni börja peta i avgiften 2020 och att ändra tiderna när ni ska ta ut avgiften och avgift för de med tjänstebilar. Tror ni själva att folk sitter å nöjes åker på essingeleden nej det är just för att man behöver åka bil till mitt jobb skulle ta mig ca 2tim att åka till mitt jobb med SL 05:00 skulle jag behöva ta bussen sedan 5byten för att va på jobbet 07:00 och de dagar jag har hämtning på förskolan skulle jag behöva åka vid 15 tiden för att va där till 17:00 tycker du själv att det är ett hållbart liv, nej jag skulle inte tro det. Ni är ett parti för hipsters på söder som inte förstår hur man ska kunna leva ett normalt liv några mil utanför Södermalm.
Mvh
En arg pendlare i Stockholm
Utsläppen av kväveoxider (NOx) har halverats sedan 1990.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Kvaveoxid-till-luft/
Mikaels kommentar är i det stora hela korrekt men om man faktiskt läser innantill nämns ju att ”Utsläppen från personbilar var 67 procent lägre 2016 jämfört med 1990, men sedan 2011 har utsläppen från personbilar ökat med 25 procent. Ökningen beror på att antalet dieselbilar ökat kraftigt. Mellan 2011 och 2016 nära fördubblades utsläppen av kväveoxider från dieselbilar.” Det är därför mycket bra att det nu ges möjlighet till miljözoner! Kämpa på Daniel; du gör ett toppenjobb även om alla inte verkar förstå det…
Hej! Jag läste ett citat i artikeln i dn idag och är lite nyfiken på var du fått mortalietssiffrorna ifrån?
Med vänlig hälsning, Kristoffer
Hej!
Den finns på flera ställen bland annat här:
http://slb.nu/slbanalys/fossilfri-fordonsflotta-i-stockholm-betydelse-for-luftkvalitet-och-halsa/