Det finns ett antal olika utredningar som behandlar frågan om hur vi ska klarar trafikens klimatmål. Det finns till och med flera för Stockholm. Den mest ambitiösa togs fram av Stockholms stad tillsammans med WSP 2016: Åtgärdsplan fossilfrihet.
Utgångspunkten var ett uppdrag i budgeten 2015 att konkretisera den statliga utredningen Fossilfrihet på väg (SOU 2013:84). Hur gör vi så att Stockholm kan ta sin del av ansvaret för att Sverige ska kunna blir en fossiloberoende nation 2030.
Resultatet är mycket intressant och pekar på ett stort antal åtgärder som finns att tillgå och som bör sättas i verket så fort som möjligt.
När rapporten var färdig 2016 fanns inte allt underlag framme från Trafikverket om hur man borde bryta ned fossiloberoende fordonsflottans åtaganden till regional nivå. Detta presenterades strax efter vilket gör att åtagandet för bland annat trafikminskning är högre idag än vad som anges i rapporten. Detta förtar dock inte rapportens analyser utan innebär att det som måste göras kräver mer handlingskraft och snarare beslut. Men det innebär en rejäl portion politiskt mod för att citera rapporten.
Så här formulerar de det politiska uppdraget i slutet:
”Denna utredning som genomförts har visat att det kommer krävas många medvetna beslut och åtgärder, och betydande resurser, för att brygga över gapet mellan (1) den trafikutveckling som krävs för att uppfylla ambitionerna, och (2) den trafikutveckling som förväntas om inga aktiva beslut som leder till omställning tas.
Omställningen kommer inte heller att kunna uppnås med enbart mer populära ”morotsåtgärder”. Även ”piskor” kommer krävas, om målsättningarna skall kunna nås – särskilt om man tar hänsyn till kostnadseffektiviteten. I denna mening handlar det om att ta ett stort steg. Det är sannolikt att de åtgärder som behöver genomföras kommer att möta motstånd och kräver politiskt mod av beslutsfattarna. (s. 125).
Med dessa ord välkomnar jag alla till viktig läsning och start på färden mot en hållbar framtid!
Rapporten Åtgärdsplan för Fossilfrihet. WSP 2016.
Trafikverkets regionaliseringsrapport 2016.
Här finns en sammanställning av trafikrelaterade klimatrapporter.
Hej!
Kan du,som företrädare för ett grönt parti med trafikfrågor som en specialitet,förklara varför stadens garage på Lignagatan med totalt många hundra fina garageplatser står nästan tomt. Garaget ägs av Svenska Bostäder och administreras av Stockholm Parkering. Vi är många som undrar varför staden inte gör mer för att få bort bilarna från trånga, avgasfyllda gator.