Jag är inte alls nöjd med snöröjningen i Stockholm. Som trafikborgarråd är jag den förste att skriva under på att mer behöver göras och att ambitionsnivån måste höjas. De två debattörerna har helt rätt i det (texten är ursprungligen en replik publicerad i AB). Flera viktiga steg har tagits, men just därför så både kommer och behövs självklart ännu mer göras.
Under min tid som trafikborgarråd har vi redan gjort nya upphandlingar av snöröjning och halkbekämpning för Enskede-Årsta-Vantör som började gälla i september 2018, Bromma, Hägersten Liljeholmen, Älvsjö och Skärholmen börjar gälla i september. När dessa nya avtal träder i kraft, så innebär det en ambitionshöjning för just gående. Flera viktiga gångstråk prioriteras upp gällande snöröjning och halkbekämpning.
Under våren kommer Stockholms stad även upphandla snöröjning och halkbekämpning för hela innerstaden samt för Hässelby- Vällingby och Järvafältet. Vi kommer i Trafiknämnden nästa vecka besluta att den upphandlingen ska innebära att snöröjningen i ytterstaden ska likställas med den i innerstaden och många av gångstråk och gångbanor prioriteras upp. Denna börjar gälla hösten 2020.
Av de cykelbanor som sopsaltas så är 15 av 20 mil redan idag kombinerade gång- och cykelbanor. Med andra ord gynnas även gående av den sopsaltning som sker redan idag. Här har tack och lov stora förbättringar skett och detta är viktiga erfarenheter som staden tar med in i ett försök med sopsaltning av trottoarer i stadsmiljö denna vinter. För första gången sopsaltas ett större område av trottoarer och gångbanor, denna gång i Vasastan. Ett mindre försök genomfördes redan förra vintern på St Eriksgatan.
Den stora utmaningen har aldrig varit de plana och sammanhängande asfalterade gång- och cykelbanorna, utan att komma åt i stadsmiljö på trånga gångbanor och trottoarer där bänkar, skräpkorgar, stolpar och lösa föremål som big bags och cyklar står i vägen. Parkerade bilar längs smala trottoarer är ett annat problem. På dessa gator är det endast möjligt att snöröja trottoaren under städnatten och det tar då en vecka att arbeta sig igenom staden.
Snöröjningen sker utifrån upphandlingar med fleråriga kontraktstider och en effektivare snöröjning behöver ske genom utvecklade metoder, nya maskiner och att även trottoarer och gångbanor hålls fria som gör dem möjliga att bättre komma åt. Gångbanor lider fortfarande av detta på ett helt annat sätt än vad som är fallet för körbanor och cykelbanor. En förbättrad snöröjning på gångbanor behöver ske strukturellt tillsammans med andra förbättringar för gående.
Jag invänder kraftfullt mot de debattörer och tyckare som försöker ställa cyklister mot gående i diskussionerna om snöröjningen. Snöröjningen måste fortsätta förbättras för båda grupper och detta är ingen motsättning.
Att prioritera upp dem före bilister är rimligt av den enkla anledningen att det är svårare att gå och cykla i några centimeter snö än vad det är att köra bil. Det må kallas såväl feministiskt eller jämställt, men i min mening är det i synnerhet sunt förnuft och gynnar de som tar sig fram i staden utan bil.
Samtidigt vill jag poängtera att det är viktigt att säkerställa vägnätet vid större snöfall så att busstrafik, utryckningsfordon och varuleveranser kommer fram.
Det är en större utmaning att snöröja i Stockholm, där temperaturen pendlar runt nollgradigt under stora delar av vintern, än i ett klimat där det är både varmare eller kallare. När snöfall blir slask och sen fryser på, blir det isigt i stora delar av staden. Dessvärre har det varit särskilt dåliga omständigheter i år.
Att staden är trång och fylld av människor och fordon ger en extra stor utmaning jämfört med andra mindre städer. Men det får mig inte att ge upp, utan tvärtom att kavla upp ärmarna och ta ytterligare steg för att förbättra och förstärka snöröjningen och halkbekämpningen i stan. Jag är inte nöjd.
Artikeln publicerades den 1 februari i Aftonbladet.
Självklart skall prioriteringen vara
1. Gående. Gångbanor
2. Fordon. Väg och cykelbanor
Man behöver inte ha rullator själv eller en mor sim brytit lårbenshalsen för att begripa detta. Dessutom är det betydligt fler som går än som cyklar / åker bil särskilt vintertid!
Bra om det röjs även för fordon men gående är självklart prio ett!
Bara att detta ens behöver diskuteras visar ju att det spårat ur!
Daniel,
Att du nu försöker presentera ett Framtida resultat är enligt min mening ett sätt du gör för att gömma dig i det du inte klarat av att hantera.
Det som skett under senhösten/vintern 2018 och nu i starten på 2019 är rent ut sagt bedrövligt. Du tar INTE ditt ansvar och Du vet hur det är i Stockholm vintertid. För det första så får staden absolut inga skattemedel från cyklister, Du har sätt till att stänga av gator till förmån för cyklister. Varför?
För det andra så plogas inte gångbanor i Stockholm. Det kan du se vilket jag också har sett.
Det som har och ÄR prioriterat är cykelbanorna. Varför Daniel vidhåller du detta som prioritet.
Människor, unga som gamla ramlar och skadar sig på gångbanorna. Fastighetsägarna och styrelserna har portvakt eller utför jobbet själva genom att skotta infarterna fria från snö och is.
Detta till priset av din okunskap, oförmåga och vilja att ta ansvar för din roll som Trafikborgarråd. Jag blir en debattör och ifrågasätter gärna till förmån för oss skattebetalare hur ett samarbete skall utföras och jag blir igen Daniel överraskad över ditt inlägg där du försöker försvara dina handlingar.
Du hänvisar till ett ”kommande” beslut som skall börja gälla hösten 2020. Daniel, det är 18 månder till dess.
Vi har i Stockholm där vi båda bor haft lite snö under nov-mars månader i flera år och med det så borde Du i din yrkesroll haft både tid och möjlighet att säkra upp den framtida eventuell problematiken med snöfall som vi nu igen har februari 2019.
Varför är inte saken till dags datum garanterad Daniel??
Du hänvisar till att det endast kan städas/plogas på städnatten. Varför.. När staden blockeras av snö och is är det du och dina kollegor som har haft till uppgift att säkerställa att snöröjningen fungerar. Det vi alla, eller väldigt många har sett, skickat in bilder på är hur CYKELBANOR är fria från snö och is, men att GÅNGVÄGAR och TRAPPOR till kommunikationsmedel är orörda.
Detta Daniel är ett allvarligt problem som ger ett starkt ökat tryck på akutsjukvården och läkarbesök. Kan du då vänligen berätta för oss skattebetalare HUR en cyklist med rena banor tillför skattemedel till dessa personer som måste ha läkarhjälp och behöva ta en taxi och i värsta fall en ambulans för att få hjälp.
Alla dessa saker kostar pengar Daniel. Du kan INTE försvara ditt förhållningssätt och tidigare beslut som klokt och genomtänksamt. Du borde snarast ta saken i sitt rätta perspektiv och framföra dina ursäkter samt påvisa HUR och VAD som kommer ske NU med snöröjningen och inte om 18 månader.
Vi två har även i en annan fråga haft diskussioner om Miljömålet för Stockholm Stad. Detta har försvunnit totalt redan 2016. Varför Daniel. Ni gick till val med Socialdemokraterna 2014 och då sa ni att Stockholm skulle vara Europas renaste huvudstad 2020.
Varför försvann detta mål ?? Vad är anledningen till att det inte kvarstår?
Jag hoppas Du tar till dig all den kritik och inlagor du fått och får ta del av. För om du inte gör det så kanske det Franska sättet att visa sitt missnöje mot felaktiga politiska beslut. Du liksom alla andra är framvalda av Svenska Folket. Vi, vill se handling och beslut som är anpassade efter den sanna verkligheten.
Jag är villig att diskutera detta personligen med dig om du anser att frågan är viktig.
Med vänlig hälsning
Kenneth Gehrke
Ut och skotta Helldén! Ingen annan gör det nämligen. Det är lögn att påstå att gångbanorna blir snöröjda samtidigt med cykelbanorna. Gå ut och titta för f-n! Jag går till jobbet varje dag, från söder, via Gamla stan till City. Obefintligt snöröjning på gångbanor överallt. Så sluta ljug och ut och skotta!
Hej,
Ta nu tag i smöröjningen innan fler äldre personer ramlar och bryter armar och ben! Vi som varken är cykel- eller billburna måste få en chans att ta oss till T-bana och buss.
Vi kan ju rimligtvis inte vänta till det nya avtalet 2020!
Många äldre människor kommer ej it för att handla mat, göra nödvändiga ärenden etc. Hur tänker du att det skall lösas? Här på östra Södermalm är det puckelpist på trottoarerna medan cykelbanorna är jättefina, kanske vi gångtrafikanter kan få exklusiv rätt till dessa?
Skyll inte på befintliga avtal eller andra politiker utan gör något nu!
Ta gärna en tur till Swedenborgsgatan idag! Trottoarerna är isbelagda puckelpister på bägge sidor, sedan igår därtill prydda med ett vattenskikt för att bli riktigt hala. Kom igen, du är fel person för jobbet som trafikborgarråd. Trafik är mer än cykling.
2020…. och vad händer med 2019!? Ska vi halka runt och bryta benen!? Har precis kommit in från en hundpromenad i södermalmsallén. Det är en slirig sörja blandat med is och vatten överallt! Totalt livsfarligt! Varför har inga snöröjt idag när det varit blött och blaskigt. Varför inte ta bort allt nu. Imorgon kommer hela allén vara en skridskobana. Välkommen att testa en promenad. Det är helt jävla sjukt vad betalar man för!? För inte är det några ute och tar hand om snö och is!
SKÄMS …du borde helt enkelt SKÄMMAS !!!! Bedrövlig hantering, helt enkelt!!
Snö, is och sen sjöar av vatten. Och samma visa igen. Osandat. Halkar runt och är rädd för att ramla och bryta armar eller ben… Tänker på alla gamla som inte ens vågar gå ut.
Så cyniskt att låta detta pågå!
Ytterligare bevis för att privatisering av samhällsviktiga tjänster inte fungerar. Pengar får inte styra allt!
Och landstingets kostnader för akutvård måste öka skyhögt med alla brutna lemmar. Samhällsslöseri, sjukskrivningar och mänskligt lidande.
Ansvariga skäms!
Du borde skämmas Daniel Hellden!
Det är ditt fel att snöröjningen blivit snedfördelad med att prioritera cykelbanorna.
Nu ska du skylla på ”snöröjarna”!!
Skäms!! Avgå!!
Mvh C.L. 👎🏽👎🏽😡
Snöröjning på trottoarer på Östermalm är helt.bedrövlig. Ta en typ promenad på Storgatan från Östermalmstorg. Helt livsfarligt för gångtrafikanter i alla åldrar.
Nybrogatan gågata.har ni ingen koll på. Helt livsfarligt.
Varumottagning till handlarna i Östermalmshallen från lastzoner och gågatan är ett skämt. Prova själv att leverera varor till er fina hall får.du se. Ursäkta. Du jobbar väl hemma som alla typ viktiga personer i Stockholm och har ingen koll på verkligheten för människor som arbetar på riktigt.
Skicka bara ut fler parkeringsvakter och andra lakejer.så fixar sig allt.