Därför måste din nästa bil vara en elbil

Just nu pågår ett globalt teknikskifte, och det är inte en dag försent. Runt om i världen fasar man ut förbränningsmotorerna för att ge plats för elbilar. Indien har satt upp politiska mål om att enbart sälja elbilar från år 2030. Länder som Tyskland, Norge, Nederländerna och Danmark är också med på tåget. När Sveriges nya regering presenterade sin regeringsförklaring var en av punkterna att ingen försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar ska ske efter 2030. Äntligen går vi mot en utsläppsfri framtid!

Att förbränningsmotorer måste fasas ut beror på 1) det skriande klimathotet 2) den dåliga luften i våra städer och 3) att elbilen faktiskt nu kommer att bli ett reellt alternativ för alla – ja, för alla, även för alla de som inte är höginkomsttagare eller bor i städer.

Elbilen är det reella alternativet

Elbilsförsäljningen kommer snart att explodera i Sverige. Idag står el- och laddhybrider för blygsamma 8 procent av nybilsmarknaden, och den riktiga stora förändringen och skjutsen har inte kommit ännu, men är på gång. Till exempel så visar bilbranschorganisationen Power Circles prognoser att runt 90 procent av nyförsäljningen av bilar är el- och laddhybrider redan kring 2025.

Naturvårdsverkets analys från 2017 gjorde bedömningen att break even-pris elbil kontra fossilbil skulle inträffa år 2025, med andra ord skulle priset vid inköp av en nybil bli detsamma vid denna tidpunkt. Med de nya uppdaterade prognoserna från, bland annat, Power Circle innebär att detta datum högst troligt kommer att inträffa redan nästa år eller 2021. Om vi dessutom ser till bilens hela livscykel, så talar det än mer till elbilens fördel. Detta då drivmedelskostnaden tillkommer för bilar med förbränningsmotor.

Vidare aviserar flera biltillverkare att de inom kort kommer med nya elbilsmodeller, som inte bara matchar bensin- och dieselmotorer i prestanda, utan som också kostar ungefär lika mycket. Med den nuvarande elbilsbonusen blir de därmed billigare än förbränningsbilar.

Som bonus när fler köper nya elbilar, får vi även en väsentligt större andrahandsmarknad. Detta innebär att även de som idag inte har råd att köpa en nybil kan inom kort börja gå över till eldrift.

Framöver kommer det bli svårt att förklara, ja att försvara varför man köper en ny fossilbil.

Biodrivmedlet behövs för de tunga transporterna

Medvetenheten kring att bilar med förbränningsmotorer inom kort kommer att vara på utdöende har ännu inte riktigt sjunkit in hos vare sig allmänhet, politiker eller motorjournalister. Fortfarande pågår diskussioner där biodrivmedel ses som lösningen. Det är fel.

Det är självklart bättre att använda biodrivmedel än fossila bränslen, men det är inte någon lösning för att få ner våra fossila utsläppt. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med biodrivmedel så att det räcker för behoven.

Den nyligen presenterade biojetutredningen, som kom med förslag kring hur inblandning av biodrivmedel ska ske i flygbränsle, visade att motsvarade hela 80 procent av dagens konsumtion av det dominerande biodrivmedlet HVO skulle gå åt bara vid en inblandning av biodrivmedel på 30 procent i flygbränsle. En enskild sektor skulle alltså sluka nästan hela produktionen – i ett läge där biodrivmedel samtidigt efterfrågas av en allt större mängd sektorer i samhället. Biodrivmedlen måste därför öronmärkas till de tunga transporterna både på väg och till sjöss. Biodrivmedel kan inte och får inte prioriteras till lätta fordon. Nya bilar måste således gå på el.

Dieseln är inget miljöalternativ

Många som valt dieselbil i tron att vara mer miljövänlig har blivit lurade. Det har visat sig att dieselbilarnas utsläpp är väsentligt högre än vad siffrorna tidigare har visat. Diesel är i regel inte ett klimatbättre alternativ än bensinen. Det är i princip lika illa.

Från 1 januari 2019 gäller en ny standard för att mäta CO2-utläpp för bilar. Detta innebär att det tidigare sättet att mäta bilarnas utsläpp, NEDC, på grund av teknikutvecklingen blivit det föråldrat. Det nya testet, utvecklat av EU, heter Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Där det gamla NEDC-testet bestämde testvärden baserat på en teoretisk körprofil, utvecklades WLTP-cykeln med hjälp av verkliga data, samlade från hela världen.

Effekten av den nya testcykeln är att merparten av bilarna i de nya betydligt mer realistiska mätförhållandena släpper ut avsevärt mer koldioxid än vad som tidigare uppmätts och angetts. Enligt nya sammanställningar av fordon på den svenska marknaden visar att det rör sig om mer än 23 procents utsläppsökning av koldioxid från förbränningsmotorer! Det innebär att alla bensin- och dieselbilar tidigare har redovisats orealistiskt låga utsläppsnivåer. För dieseln innebär det en utsläppsökning som är 33 procent högre i snitt än den för bensinbilar. Trots det har de beräkningar kring klimatavtrycket för olika typer av bilar som förekommer i debatten, sällan uppdaterats till de nya och mer realistiska utsläppsnivåerna.

Med andra ord finns det tre insikter som bör vara vägledande för omställningen av fordonsflottan framöver:

1) Elbilen är det verkliga alternativet och håller på att slå igenom på bred front, vilket bland annat innebär att andrahandsmarknaden kommer växa kraftigt de närmaste åren.
2) Biodrivmedel är inget alternativ för de lätta transporterna, utan är en begränsad resurs som kommer att behövas för de tunga transporterna.

3) Dieselbilar är inget miljöalternativ, och med den nya klassningen så är det tydligt att de till och med släpper ut mer än bensinbilarna i snitt.

Detta är förutsättningar för att nå målet om att minska utsläppen från fordonsflottan med 70 procent till 2030 och även en förutsättning för att kunna uppnå regeringsförklaringens skrivning om stopp för försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar 2030.

För att vi ska klara våra klimatmål framöver måste vi inte bara köra mindre bil, vi måste köra rätt sorts bil. Är man i köptagen bör man avvakta något år för att sedan gå direkt på el. Bedömer man sig inte ha resurserna, trots att prisbilden på elbilar drastisk kommer att förändras inom något år, finns inom kort en växande andrahandsmarknad för elbilar.

Men att i klimatkrisens elfte timme föra in nya fossilbilar på marknaden är oförsvarligt.

Daniel Helldén (MP)

trafikborgarråd

 

Denna text publicerades i Dagens Industri den 2 maj 2019

7 kommentarer

  1. Arne Kriström · · Svara

    Var skall all el komma från ? Elbehovet ökar enormt!

    Polen, Tyskland eller uppgraderad renare svensk kärnkraft – Sthlm riskerar elbrist även utan elbilar! Värtan!?

    Gillar elbilar men inte smutsiga gruvor för batterilegeringar o tysk kolkraft – de stänger ju sina rena kärnkraftverk!? Den ena handen vet visst ej vad den andra gör!

    Med vänlig hälsning / Best Regards

    Arne Kriström

    Skickat från min iPhone

    1. Hej!
      Det är inte så mycket kraft som behövs för att ladda hela Sveriges bilpark. Elbilar är mycket energisnåla. Det finns olika beräkningar men om man slår det på svenska bilars snittkörsträcka per dag och antalet bilar blir det motsvarande ett halvt kärnkraftverk eller en normalt blåsig dag motsvarande 1/8 av vad vindkraften kan leverera i Sverige. Detta bygger på att bilarna laddas med smarta system som lägger lasten balanserat över dygnet och veckan. Den tekniken utvecklas nu och det kommer ta minst upp till 17 år innan alla bilar är utbytta. Så vi har gott om tid att bygga upp dessa system.

  2. Jan · · Svara

    Förbjud alla bilar i Stockholms innerstad som inte går på el. Är alldeles för mycket bilar i stan som inte behöver vara där. Höj trängselskatterna kraftigt. Vi vill kunna andas ren luft.

    1. Arne Kriström · · Svara

      Tror inte riktigt på detta då iaf nuvarande elbilar är negativa för miljön ur ett life cycle perpektiv enligt alla beräkningar om batteriers miljöpåverkan- kan dock förstå drömmar om att det ska bli bättre ned den saken. Tror mer på att förbjuda privatbilar i städer samt elcyklar. Att dessutom starkt prioritera gående och kollektivtrafik o driva bort cyklar o mopeder från gångbanor o parkvägar. Blir gott om plats för dem på gator om privatbilar förbjuds. Elsparkcyklar för privat bruk är miljöfientligt o bör liksom bilar oför privat bruk o Elcyklar förbjudas helt i städer. Satsa på gångtrafik o kollektivtrafik. De som vill ha fordon får cykla själva på gatorna.https://digital.di.se/artikel/naiva-politiker-goder-techbolagen-satt-stopp-for-cirkusen

  3. Klaus Jäntti · · Svara

    Bäste Daniel Helldén,

    Har du verkligen koll på vilka bilar som är miljövänliga?

    Du måste verkligen beakta hela bilens livslängd för att avgöra. Tillverkning, användning och skrotning (av massor av lithiumbatterier).

    The Financial Times publicerade redan för två år sedan en artikel om förskningsresultat som beaktade bilens hela livslängd, där forskaren kom fram till att den mest miljövänliga bilen var inte alls en el-bil, utan en liten bensindriven Toyota.

    Antingen lurar du medvetet allmänheten, eller så har du inte gjort din hemläxa. Båda är ganska illa.

    Hälsningar,

    Klaus Jäntti

    1. Hej!
      De analyser som finns idag säger att en elbil alltid blir bättre än en fossilbil. Skickar med två länkar om detta.

      https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-batteribilen-kommer-att-fa-allt-battre-forutsattningar/

  4. Freddy · · Svara

    Två frågor

    Varför är elbilen ett bättre alternativ än en bil med förbränningsmotor som går på förnyelsebara drivmedel?

    Vad händer med andrahandsmarknaden för bilar om det sker en kraftig omväxling till elbilar utifrån hur dagens elbilsbatterier är konstruerade och deras livslängd? Bör inte det tas i beaktning vid den här typen av omställning?

Lämna ett svar till Jan Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: