Nu börjar vi utrullningen av Stockholms lånecykelsystem – Stockholm eBikes. Under april placeras 100 lånecykelstationer ut i de centrala delarna av staden och innan månaden är slut öppnar vi systemet med de först tusen cyklarna. Detta är näst steg i den smarta mobilitetsrevolution som vi länge arbetat för och som ger oss en smidig levande storstad.
Jag är så glad. Efter fem år av upphandlingsstrul och nästan fyra år utan lånecyklar kan vi äntligen komma igång. Totalt handlar det om 5150 el-lånecyklar som ska serva stockholmarna i 300 stationer i hela Stockholm.
De första hundra stationera framgår av kartan nedan. I och med att stationerna är virtuella och bara markerade med en målad ruta och en skylt kan vi enkelt byta plats på stationerna om det visar sig att vissa platser inte utnyttjas och andra saknar station trots stort behov.

Stationerna kommer vara öppna dygnet runt, året runt. För 157 kronor om året har man full access till Stockholm i nittio minuter åt gången eller max fjorton timmar per dygn till ett pris om 11 kr per timme om man väljer att inte lämna tillbaka dem efter nittio minuter. Detta är revolutionerande.
Låt våren och cyklandet ta över staden!
Idiot och idioti! Och det gäller alla cykelparkeringar som stjäl utrymme från oss som behöver varenda boendeparkeringsplats!!!!!!
Lysande bra tycker jag; att det är så billigt gör det till ett mer jämlikt transportslag, plus förstås att det är miljövänligt och praktiskt. Men: varför så få cyklar, och varför inga stationer i orten? Jag bor i innerstan och här på Södermalm är cyklarna nästan alltid slut, pausade eller urladdade. Jag har kunnat ta en cykel cirka en gång på 10. Sen är jag ofta i Fisksätra och Rågsved och där finns inga stationer, trots mängden människor där (och i många andra förorter) som verkligen skulle behöva detta billiga bra alternativ. Hur tänkte ni? vad händer?