I fredags kom så f.d. Moderata finansmarknadsminstern Peter Normans utredning om Bromma och Arlanda. Och återigen bekräftas att Bromma kan läggas ned. Det är glädjande minst sagt. För Stockholm och Stockholmarna som kan få fler bostäder och bli av med inflygningen över hundratusentals hushåll.
Norman säger i utredningen att flygplatsen kan stängas 2035 men redan 2030 stängas för ordinarie trafik och endast rymma fossilfritt flyg. Samtidigt gör utredningen analysen att en ökad kapacitet på Arlanda inte behövs innan en nedstängning. Visserligen är det notoriskt svårt att bedöma utvecklingen för flyget efter pandemin med alla nya arbets- och privatresemönster men ingen kapacitet krävs för nedstängningen. Så kan man sammanfatta det.
Norman vill att man sätter igång en process för en ny bana på Arlanda. Dvs planerar och arbetar med tillstånd. Men först efter att det gjorts, vilket tar ca tio år skulle man ta ställning till om en ny bana behövs. Och att sedan bygga en ny bana tar ca tio år. Vi är alltså framme vid 2042. Det är 12 år efter det att utredningen föreslår att en nedstängning av ordinarie trafik sker. Slutsatsen är att sålunda att ingen ytterligare kapacitet behövs under överskådlig framtid.
Detta betyder att vi i princip kan stänga flygplatsen nu. Låt säga nästa år; 2023.
Det som Norman vill ha i närtid är att Swedavia ordnar snabbare slussning genom terminalerna på Arlanda. Idag ska alla passera ett stort antal butiker vilket gör flygplatsen långsam. Han vill få till snabbspår likt IKEAs smitvägar i plockavdelningen. Man ska helt enkelt kunna välja att gå rakt ut. Detta kallas att Brommafiera Arlanda. Swedavia har kort och gott fokuserat för mycket på handel istället för effektivitet för de som flyger.
Till detta vill han att staten ordnar ett nytt avtal med snabbtåget Arlanda express så att priserna kan sänkas och fler åka tåg. Det är bra även om det logiska vore att staten köper arlandabanan. Det skulle också betyda att straffavgiften för pendeltågen som går till Arlanda kan tas bort. Bra landtransporter finns.
Nu kanske någon invänder att det är kaos på Arlanda. Terminalerna klara inte passagerarna. Ja så är det idag efter pandemin. Swedavia klarade inte att skala upp personalen när pandemin försvann. Man har dessutom stäng ned terminaler vilket ställt till det. Senaste dagarna öppnades terminal fyra vilket lättade på problemen. Med alla terminaler igång och rätt mängd personal är det inget problem.
Till detta kommer att med ett nedlagt Bromma kan Swedavia flytta över sina resurser till Arlanda, både personalen och de pengar som de nu blöder från den olönsamma flygtrafiken på Bromma. Med ett Brommafierat Arlanda kommer det flyg som behövs på ett enkelt sätt kunna arbeta från Arlanda och alla blir glada.
Så vi stänger flygplatsen nästa år, 2023;)
—
Tomas Eneroth tar emot Arlandautredningen 17 juni – Regeringen.se