Om Daniel

Daniel Helldén är Trafikborgarråd i Stockholms stad och miljöpartist. Helldén är kommunstyrelsens 2:e vice ordförande och ordförande i trafiknämnd med ansvar för alla trafik, gatu- och stadsmiljöfrågor.

Tidigare lektor i statsvetenskap vid bland annat Stockholms universitet med en doktorsexamen i statsvetenskap.

Läs gärna mer om Daniel i Viktor Barth-Krons porträtt i DN från 2012 respektive 2013.

Mer information finns också på  Wikipedia.

18 kommentarer

  1. Folksam · · Svara

    Hej
    Jag är forskare på Folksam och har varit inblandad i debatten kring dubbdäck. Jag tittade på inslaget från ”SVT morgon” 6/11. Jag konstaterade att Collins argumentation inte var helt konsistent, vare sig när det gällde trafiksäkerhetsargumenten eller miljöargumenten. Det var olyckligt att det blev en argumentation och jämförelse med utsläppen från värmekraftverken vars utsläpp av nanopartiklar har helt annan problematik än PM10 partiklar från vägtrafiken. PM10 har som du påpekade en klar inverkan på risken för förtida död. På Folksam har vi gjort en analys av säkerhetsaspekten och hälsopåverkan som utmynnat i en rekommendation av vinterdäcksanvändande beroende på var i landet man kör. Ta gärna del av den på: http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/bilsakerhet/1.91156

    Med Vänliga Hälsningar
    Anders Ydenius
    Folksam
    anders.ydenius@folksam.se
    0708-316286

  2. din beslut om matvagnar är orättviss mot oss restaurang och kaffeägare.
    Beslut utan att ta hänsyn till andra.
    Jag ångrar mig som röstade på MP.

  3. barbro Wiström · · Svara

    Att kunna försörja sig på en Foodtruck innebär säkerligen en 7 dagars arbetsvecka med minst 8 timmars arbetsdag. Många inom restaurantbranschen/affärs har svårt att gå med vinst. här handlar det inte om 4o timmars arbetsvecka.
    Att jaga torghandlare och foodtrucks är ynkligt! Är det inte bättre att kunna försörja sig, än vara arbetslös. Småföretagare i Sverige lever inget lyxliv. Dom går det bra att ”jaga”. Tacka vet jag (haha)storfinansen som skatteplanerar! Dom stora kamelerna sväljer vi rakt av!
    Stackars Sverige, här är vi experter på att släcka ”små-företagssamhet”!
    Ingen mp röst för mig heller i framtiden.
    Sen fick ni ju bara 6%, resten gick till c, som kom på ,i sista minuten, att Sverige är mer än Stockholm och att man kanske behöver sin bil i Norrland!

  4. Peter Ståhl · · Svara

    Hej Daniel,

    Läste just om Swedenborgsgatan och tänkte då på en sak som jag funderat över, Karlbergsvägen, från Odenplan till Sankt Eriksgatan, den är 6 filer bred med bussfilerna, men den är inte speciellt hårt trafikerad. Borde man inte kunna återställa den så att husen där får tillbaka sina parker, eller på annat sätt få dit mer grönska, och göra den biten av gatan lika smal som det efter Sankt Eriksgatan?

    mvh Peter

  5. Yvonne Lindahl 0708871837 · · Svara

    Hej Daniel! Väg genom Hammarbyskogen och Kalmgatan kommer att bli genomfartsgator om det genomförs. Smitvägar kommer det också att bli. Vadå klimatsmart?? Låt skogen vara. Grönskans roll: ge oss syre, vatten rening,nedbrytning av avfall/luften renas, växter pollineras, bildande av jord, dämpar buller och mildrar effekter av oväder och värmeböljor. Kom inte med förslaget att vi ska bege oss till Nackareservatet med rullstolar, rullatorer och alla gamla samt de med barn/barnvagnar. Kom gärna ut till oss/mig för en rogivande promenad i vår skog.
    Mvh Yvonne

  6. Henrik · · Svara

    Hej Daniel,
    Vi vill att du kommenterar kring förändringarna i Minneberg – att parkeringen ska kosta 3000kr i månaden för oss istället för 500kr som grannarna i Traneberg.

    Denna insändare går ut i tryck i tidningen på lördag:
    http://www.stockholmdirekt.se/debatt/insandare-hellden-mp-tvingar-oss-att-betala-600-procent-mer-i-p-avgift-an-vara-grannar/aRKpfB!aNqV0CY15qog8cES@H2A8w/

    Jag kan inte begripa detta beslut? Det finns _inga_ parkeringar i minneberg i bromma.
    Mvh Henrik

  7. Hej Daniel Helldén,

    Jag läste din debattartikel i DN den 27/12 med titeln ”Östlig led i Sthlm omöjlig med klimatmål”.
    Det gör mig bestört att du även förespråkar och späder på den nästan enhälliga åsikten som kommer från grönt håll när det gäller biltrafik.

    Varje väl upplyst människa i dagens samhälle kan se att det finns rim och reson i att minska farliga miljöutsläpp, men denna ekvation bör väl lösas genom att åtgärda det egentliga problemet – nämligen bränslet.

    Biltrafiken i sig är inte problemet men blir gång på gång lidande i varje debatt om hur samhällets infrastruktur ska utformas. Som en medborgare med varierande aktiviteter under en vecka – där jag själv aldrig ägt en bil i hela mitt liv under mina snart 30 år som Stockholmare varvid jag spenderat ca 23 av dessa år med att åka kollektivtrafik varje dag, kan se hur bilen är en stor nytta för den enskilde som behöver färdas flexibelt. Det öppnar upp för så mycket mer i livet!

    Att bestraffa folk för att vilja ha en flexibelt färdmedel anser jag som bakåtsträvande. Vi stänger möjligheter för människor att färdas genom att slå ner på byggprojekt som syftar till att bygga för framtiden. Framtida generationer kommer blicka bakåt om 25-50 år och undra varför vi inte tog ansvaret och byggde upp den infrastruktur som de kommer behöva när den i framtiden säkerligen kommer att kosta ännu mer och orsaka ännu mer svårigheter i att planera. Detta säger jag i egenskap av studerande samhällsbyggare.

    Se över möjligheterna och beakta att det är bränslet – inte färdmedlet som är boven!

    1. Om det vore så enkelt. Men det som alla rapporter säger är att det inte räcker mer teknikutveckling och alternativa bränslen. De är extremt viktiga pusselbitar men det krävs även en minskning av trafiken.

      Sedan finns det en annan aspekt i detta sammanhang, nya vägar oavsett bränslen generera ny trafik och den tar plats, mycket plats. Det är ett skäl till att vi måste prioritera de kapacitetsstarka trafikslagen gång, cykel och kollektivtrafik.

  8. Siv Julin · · Svara

    Hur ska vi som är handikappade ta oss fram i Stockholm när det bara finns cykelbanor och trappor? Själv går jag med rullator, långt, men jag kommer inte fram utan att bli utskälld av cyklister eftersom jag måste gå på cykelbanor emellanåt, eftersom det inte finns gångbanor?? Hur tänker ni?

  9. Dennis af Forselles · · Svara

    Miljöpartiet de gröna vill hugga ner alla träd längs södermälarstrand? Snarare Miljöpartiet de grå!

  10. Hej Daniel!

    Vi i Nätverket Bevara Årstaskogen skulle bli så tacksamma om du vill
    försvara skogen idag!

    Idag ska en hållbar stadsutveckling diskuteras på Plattan. Hur bygger vi ett hållbart Stockholm, där människor inte bara idag utan även kommande generationer kan leva, bo och må bra i framtiden. Och då handlar det inte om att bara de med mycket pengar ska må bra, utan hela Stockholms befolkning! Vi i nätverket Bevara Årstaskogen, önskar därför att politikerna diskuterar beslutet att exploatera Årstaskogen, för att bygga 1000 bostäder.
    Så den här frågan ställs av framförallt barnen och kommande generationer som växer upp, inte bara i Årsta utan också närliggande områden.

    Varför ska ni exploatera denna unika skog för exklusiva bostadsrätter som bara de rikaste har råd med?
    Varför ska de som har råd att köpa sommarhus var som helst i Sverige, bo just i trollskogen, där Årstas förskolebarn leker varje dag?
    Hur kommer det sig att svenska politiker, inte lyssnar på det som uppenbarligen upptäckts i t.ex. Finland och Japan,
    att skog kan skrivas ut på recept för rehabilitering?
    Varför inte värna en unik skog mitt i staden och istället använda den för rekreation och rehabilitering? En minst lika viktig byggsten för en socialt hållbar stad!
    Vi i nätverket Bygga Årstaskogen, tycker verkligen att det ska byggas rekordmånga nya bostäder i Stockholm och föreslår därför att ni istället bygger 50000 bostäder på Bromma flygplats!

    Hälsningar

    Bevara Årstaskogen

  11. Obs, nätverket heter Bevara Årstaskogen, inget annat!

  12. Om Daniel: En riktigt jävla IDIOT som har noll förståelse för folks arbete och fritid. Hoppas du blir arbetslös efter nästa val.

  13. Johan von Garrelts · · Svara

    Hej Daniel
    Vi har tidigare diskuterat Förbifart Stockholm. Nu är bygget igång.
    Jag vet att du och jag har ett gemensamt mål att minska biltrafiken i Stockholm. Jag värnar om staden och dess miljö och ser naturligtvis fram mot en minskad bilism. Jag har ju tidigare nämnt att ingen skulle komma på iden att anlägga en motorväg till Venedig. Nu bygger man om Slussen så att det blir en nära nog motorvägsliknande lösning mellan Södermalm och Gamla Stan. Märkligt i mina ögon. När Slussen, som trafiklösning, introducerades var det den ända överfarten mellan Södermalm och norr ut. Idag är situationen en helt annan. Vi har Söderleden och vi har Västerbron och vi har tunnelbana och pendeltåg.
    Jag vill därför föreslå en begränsning av trafiken över Gamla Stan och bara tillåta taxi och bussar att trafikera Skeppsbron norr ut och samma sak på Munkbroleden söder ut. Detta skulle göra Gamla Stan betydligt finare. Känns inte som bilar har där att göra längre. Hoppas du håller med.
    Hälsningar

    Johan von Garrelts

  14. Vilka Pajasar ni är, som tur är sitter du inte kvar så länge till, att på så kort tid få ihop så mkt hat är trots allt en pretation

  15. På Finn Malmgrens Plan i Hammarby höjden försvann x antal bilparkeringar till förmån för 2 cykelställ. Enda problemet är att varje gång jag åkt förbi där så står det max 1-3 cyklar. Ser ut att kunna få plats minst 20-25 cyklar. Tanken kanske var god men som mycket med MP vision om allt möjligt så ser verkligheten annorlunda ut än den politikerna lever i.

  16. På sidogatorna till Hornsgatan samt vid Fridhemsplan är det avgift 9-17 vardagar och inget på helgerna medan det i ytterområdena kostar 7-19 vardagar samt 11-17 helgerna. Känns lite ologiskt enligt mitt tycke.

  17. I sin berömda Metoo krönika så skrev Staffan Heimerson högst upp lite angående Daniel H. Kan till fullo hålla med Staffan om det han skrev.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: