Daniel Helldén är Riksdagsledamot för Miljöpartiet och partiets trafikpolitiska talesperson.
Helldén sitter i trafikutskottet och är där gruppledare.
Fram till hösten 2022 var Daniel Trafikborgarråd i Stockholms stad och gruppledare. Helldén var där ordförande i trafiknämnd och Stockholm parkering.
Tidigare lektor i statsvetenskap vid bland annat Stockholms universitet med en doktorsexamen i statsvetenskap.
Läs gärna mer om Daniel i Viktor Barth-Krons porträtt i DN från 2012 respektive 2013, Karin Erikssons och Johar Bendjellouls i DN från 2018. Läs även Malin Roos porträtt i Expressen från 2019 och Susanne Barks i DI Weekend från 2019.
Det går också bra att läsa artiklarna om Daniel Helldéns kandidatur till riksdagen 2022. Filippa Rogvalls artikel i Expressen 2021 och Fredrik Björkmans i Di 2021.
Mer information finns också på Wikipedia.
Hej
Jag är forskare på Folksam och har varit inblandad i debatten kring dubbdäck. Jag tittade på inslaget från ”SVT morgon” 6/11. Jag konstaterade att Collins argumentation inte var helt konsistent, vare sig när det gällde trafiksäkerhetsargumenten eller miljöargumenten. Det var olyckligt att det blev en argumentation och jämförelse med utsläppen från värmekraftverken vars utsläpp av nanopartiklar har helt annan problematik än PM10 partiklar från vägtrafiken. PM10 har som du påpekade en klar inverkan på risken för förtida död. På Folksam har vi gjort en analys av säkerhetsaspekten och hälsopåverkan som utmynnat i en rekommendation av vinterdäcksanvändande beroende på var i landet man kör. Ta gärna del av den på: http://www.folksam.se/testergodarad/sakeritrafiken/bilsakerhet/1.91156
Med Vänliga Hälsningar
Anders Ydenius
Folksam
anders.ydenius@folksam.se
0708-316286
din beslut om matvagnar är orättviss mot oss restaurang och kaffeägare.
Beslut utan att ta hänsyn till andra.
Jag ångrar mig som röstade på MP.
Att kunna försörja sig på en Foodtruck innebär säkerligen en 7 dagars arbetsvecka med minst 8 timmars arbetsdag. Många inom restaurantbranschen/affärs har svårt att gå med vinst. här handlar det inte om 4o timmars arbetsvecka.
Att jaga torghandlare och foodtrucks är ynkligt! Är det inte bättre att kunna försörja sig, än vara arbetslös. Småföretagare i Sverige lever inget lyxliv. Dom går det bra att ”jaga”. Tacka vet jag (haha)storfinansen som skatteplanerar! Dom stora kamelerna sväljer vi rakt av!
Stackars Sverige, här är vi experter på att släcka ”små-företagssamhet”!
Ingen mp röst för mig heller i framtiden.
Sen fick ni ju bara 6%, resten gick till c, som kom på ,i sista minuten, att Sverige är mer än Stockholm och att man kanske behöver sin bil i Norrland!
Hej Daniel,
Läste just om Swedenborgsgatan och tänkte då på en sak som jag funderat över, Karlbergsvägen, från Odenplan till Sankt Eriksgatan, den är 6 filer bred med bussfilerna, men den är inte speciellt hårt trafikerad. Borde man inte kunna återställa den så att husen där får tillbaka sina parker, eller på annat sätt få dit mer grönska, och göra den biten av gatan lika smal som det efter Sankt Eriksgatan?
mvh Peter
Hej Daniel! Väg genom Hammarbyskogen och Kalmgatan kommer att bli genomfartsgator om det genomförs. Smitvägar kommer det också att bli. Vadå klimatsmart?? Låt skogen vara. Grönskans roll: ge oss syre, vatten rening,nedbrytning av avfall/luften renas, växter pollineras, bildande av jord, dämpar buller och mildrar effekter av oväder och värmeböljor. Kom inte med förslaget att vi ska bege oss till Nackareservatet med rullstolar, rullatorer och alla gamla samt de med barn/barnvagnar. Kom gärna ut till oss/mig för en rogivande promenad i vår skog.
Mvh Yvonne
Hej Daniel,
Vi vill att du kommenterar kring förändringarna i Minneberg – att parkeringen ska kosta 3000kr i månaden för oss istället för 500kr som grannarna i Traneberg.
Denna insändare går ut i tryck i tidningen på lördag:
http://www.stockholmdirekt.se/debatt/insandare-hellden-mp-tvingar-oss-att-betala-600-procent-mer-i-p-avgift-an-vara-grannar/aRKpfB!aNqV0CY15qog8cES@H2A8w/
Jag kan inte begripa detta beslut? Det finns _inga_ parkeringar i minneberg i bromma.
Mvh Henrik
Hej Daniel Helldén,
Jag läste din debattartikel i DN den 27/12 med titeln ”Östlig led i Sthlm omöjlig med klimatmål”.
Det gör mig bestört att du även förespråkar och späder på den nästan enhälliga åsikten som kommer från grönt håll när det gäller biltrafik.
Varje väl upplyst människa i dagens samhälle kan se att det finns rim och reson i att minska farliga miljöutsläpp, men denna ekvation bör väl lösas genom att åtgärda det egentliga problemet – nämligen bränslet.
Biltrafiken i sig är inte problemet men blir gång på gång lidande i varje debatt om hur samhällets infrastruktur ska utformas. Som en medborgare med varierande aktiviteter under en vecka – där jag själv aldrig ägt en bil i hela mitt liv under mina snart 30 år som Stockholmare varvid jag spenderat ca 23 av dessa år med att åka kollektivtrafik varje dag, kan se hur bilen är en stor nytta för den enskilde som behöver färdas flexibelt. Det öppnar upp för så mycket mer i livet!
Att bestraffa folk för att vilja ha en flexibelt färdmedel anser jag som bakåtsträvande. Vi stänger möjligheter för människor att färdas genom att slå ner på byggprojekt som syftar till att bygga för framtiden. Framtida generationer kommer blicka bakåt om 25-50 år och undra varför vi inte tog ansvaret och byggde upp den infrastruktur som de kommer behöva när den i framtiden säkerligen kommer att kosta ännu mer och orsaka ännu mer svårigheter i att planera. Detta säger jag i egenskap av studerande samhällsbyggare.
Se över möjligheterna och beakta att det är bränslet – inte färdmedlet som är boven!
Om det vore så enkelt. Men det som alla rapporter säger är att det inte räcker mer teknikutveckling och alternativa bränslen. De är extremt viktiga pusselbitar men det krävs även en minskning av trafiken.
Sedan finns det en annan aspekt i detta sammanhang, nya vägar oavsett bränslen generera ny trafik och den tar plats, mycket plats. Det är ett skäl till att vi måste prioritera de kapacitetsstarka trafikslagen gång, cykel och kollektivtrafik.
Hur ska vi som är handikappade ta oss fram i Stockholm när det bara finns cykelbanor och trappor? Själv går jag med rullator, långt, men jag kommer inte fram utan att bli utskälld av cyklister eftersom jag måste gå på cykelbanor emellanåt, eftersom det inte finns gångbanor?? Hur tänker ni?
Felet med mupparna är att de inte tänker överhuvudtaget. Det du upplever är fortfarande 2022 ett JÄTTE problem för de som går. Cykelbanorna ser ut som nyasfalterade, medans gångbanorna är FULLT med snömodd. Katastrof för äldre, de som använder rullator, käpp, kryckor, rullstol även fullt rörliga finns det ingen anledning att straffa på detta sätt, de har förmodligen betalat minst lika mycket skatt som cyklisterna allt på grund av katastrofen helldén. Bor med utsikt över gång/cykelbanorna på Kungsholms Strand där gångbanorna ser ut som en katastrof, det går tusentals där/vecka, cyklar typ 4/dag. Jag kan för mitt liv inte förstå hur denna karln kan sova på nätterna som han bär sig åt. Och en annan katastrof är elsparkcyklar som kör med full fart på trottoarerna, Ställer eländet mitt över trottoarerna så ovanstående inte kan passera, han är en STOR katastrof och fara för samhället. Du skall få ett gott råd, AVGÅ!
Miljöpartiet de gröna vill hugga ner alla träd längs södermälarstrand? Snarare Miljöpartiet de grå!
Hej Daniel!
Vi i Nätverket Bevara Årstaskogen skulle bli så tacksamma om du vill
försvara skogen idag!
Idag ska en hållbar stadsutveckling diskuteras på Plattan. Hur bygger vi ett hållbart Stockholm, där människor inte bara idag utan även kommande generationer kan leva, bo och må bra i framtiden. Och då handlar det inte om att bara de med mycket pengar ska må bra, utan hela Stockholms befolkning! Vi i nätverket Bevara Årstaskogen, önskar därför att politikerna diskuterar beslutet att exploatera Årstaskogen, för att bygga 1000 bostäder.
Så den här frågan ställs av framförallt barnen och kommande generationer som växer upp, inte bara i Årsta utan också närliggande områden.
Varför ska ni exploatera denna unika skog för exklusiva bostadsrätter som bara de rikaste har råd med?
Varför ska de som har råd att köpa sommarhus var som helst i Sverige, bo just i trollskogen, där Årstas förskolebarn leker varje dag?
Hur kommer det sig att svenska politiker, inte lyssnar på det som uppenbarligen upptäckts i t.ex. Finland och Japan,
att skog kan skrivas ut på recept för rehabilitering?
Varför inte värna en unik skog mitt i staden och istället använda den för rekreation och rehabilitering? En minst lika viktig byggsten för en socialt hållbar stad!
Vi i nätverket Bygga Årstaskogen, tycker verkligen att det ska byggas rekordmånga nya bostäder i Stockholm och föreslår därför att ni istället bygger 50000 bostäder på Bromma flygplats!
Hälsningar
Bevara Årstaskogen
Obs, nätverket heter Bevara Årstaskogen, inget annat!
Om Daniel: En riktigt jävla IDIOT som har noll förståelse för folks arbete och fritid. Hoppas du blir arbetslös efter nästa val.
Hej Daniel
Vi har tidigare diskuterat Förbifart Stockholm. Nu är bygget igång.
Jag vet att du och jag har ett gemensamt mål att minska biltrafiken i Stockholm. Jag värnar om staden och dess miljö och ser naturligtvis fram mot en minskad bilism. Jag har ju tidigare nämnt att ingen skulle komma på iden att anlägga en motorväg till Venedig. Nu bygger man om Slussen så att det blir en nära nog motorvägsliknande lösning mellan Södermalm och Gamla Stan. Märkligt i mina ögon. När Slussen, som trafiklösning, introducerades var det den ända överfarten mellan Södermalm och norr ut. Idag är situationen en helt annan. Vi har Söderleden och vi har Västerbron och vi har tunnelbana och pendeltåg.
Jag vill därför föreslå en begränsning av trafiken över Gamla Stan och bara tillåta taxi och bussar att trafikera Skeppsbron norr ut och samma sak på Munkbroleden söder ut. Detta skulle göra Gamla Stan betydligt finare. Känns inte som bilar har där att göra längre. Hoppas du håller med.
Hälsningar
Johan von Garrelts
Vilka Pajasar ni är, som tur är sitter du inte kvar så länge till, att på så kort tid få ihop så mkt hat är trots allt en pretation
På Finn Malmgrens Plan i Hammarby höjden försvann x antal bilparkeringar till förmån för 2 cykelställ. Enda problemet är att varje gång jag åkt förbi där så står det max 1-3 cyklar. Ser ut att kunna få plats minst 20-25 cyklar. Tanken kanske var god men som mycket med MP vision om allt möjligt så ser verkligheten annorlunda ut än den politikerna lever i.
På sidogatorna till Hornsgatan samt vid Fridhemsplan är det avgift 9-17 vardagar och inget på helgerna medan det i ytterområdena kostar 7-19 vardagar samt 11-17 helgerna. Känns lite ologiskt enligt mitt tycke.
I sin berömda Metoo krönika så skrev Staffan Heimerson högst upp lite angående Daniel H. Kan till fullo hålla med Staffan om det han skrev.
Miljöpartiet är ju språkrör för FN Agenda 21. Dvs en liten klick oligarker tar över planetens resurser i sken av miljöhot (climate change). Då du nu, Daniel, är en nyttig tjänsteman åt dessa, har du blivit erbjuden nåt toppjobb när agendan är slutförd år 2030?
Jagt tänker rösta bort dig i kommande val. Du har förstört Stockholm
Förstår inte hur man som miljöpartist vill avgiftsbelägga mopeder o motorcyklar av anledningen till att MC rutorna är fulla. Skaffa fler MC rutor istället. MC o mopeder är klart bättre för miljön än att vi kör bilar. Framkomligheten kommer även öka ifall vi har fler som kör två hjulsfordon än bilar. Ytterst märkligt att detta har fastslagits av några som vill värna om miljön. Förtroendet fick nu en stor smäll, tur är väl att det kommunala alternativet busskortet är dyrare för min del då jag kommer stå i en 5 kr zon. Tänk igenom innan ni beslutar – från en som kör el-moped för miljön skull!!!!
Som tränare och ordförande i Tensta Run, Rinkeby Run och Akropol basket har jag frågar runt lite om disk-golf-banan.
De flesta Järva-bor har tyvärr aldrig varit där. De som har det vill att disk-golf-parken ska vara kvar.
Då frågar jag om det inte är viktigare att de, som muslimer, får begravas i kista när den dagen kommer. Det är det hittills bara en som har tyckt är en prioritet, och han ville inte begravas på en fd soptipp.
När jag har frågat så har jag försökt dölja min egen syn på saken, men det kan förstås ha lyst igenom. När jag springer omkring ser jag en massa tomma fotbollsplaner men för få alternativa sportarenor i lokal prisklass (dvs riktigt billigt).
Du kanske har sett att jag bloggar på Stockholmdirekt.se ibland. Antalet läsare fluktuerar mellan 200 och 23 000. Jag tänkte ta upp disk-golfen vs begravningsplatsen. Det blir i så fall ett inlägg för att behålla parken som den är.
OK?
Mårten Westberg.
Skickat från 0705671888
När man tar del av dina åsikter förstår man varför man tillverkar skor med kardborrband för vuxna
Hej,jag heter Birgitta Nilsson och om du kikar i tidningen mitti kan du se ett reportage om mej ang.elsparkcykel.Jag ramlade över en som låg dumpad i en park på gångbanan.Jag låg 10 dagar på Danderyds sjukhus med svårt benbrott.Varför tar inte Stockholms stad ansvar utan låter dessa företag översvämma Stockholm med sina elsparkcyklar.Det finns inga parkeringsplatser för dessa.Vem är nu ansvarig för att jag skadade mig så svårt?Voi slår bara ifrån sig.
Birgitta Nilsson
Hej
Jag läste om lagförslagen angående elsparkcyklar. Det behövs.
Jag vill dela med mig av observationer som får iallafall mig att komma på fler lagförslag:
• Pappa åker elsparkcykel med bebis i babybjörn.
• Pappa lämnar barn på förskolan med elsparkcykel utan hjälm.
• Fyra pojkar i 9-10 års åldern på varsin elsparkcykel i full fart, ingen som helst riskbedömning el mognad att köra.
• Fyra tonårstjejer på två elsparkcyklar svänger skrattande ut i bredd på en hårt trafikerad gata även de helt utan mognad och riskbedömning.
Första dödsolyckan har redan skett, låt det inte bli fler.
Hej
Jag är pensionär och bor i Birkastan. Har en äldre liten bil, bensinare. Har utvärderat att gå över till någon form av poolbil, men det stämmer inte med mitt lilla bilåkande. Använder bilen för att åka till barn o barnbarn i Gnesta samt till båtklubben på Ingarö. I båda fallen är jag oftast hemifrån flera dagar. Då jag aldrig kör bil i stan har jag den parkerad i i Råcksta-garaget. Cyklar med el-cykel i stan och till o från bilen i Råcksta. Nu vill jag skrota bilen och köpa en el-bil. Har kollat med Sthlm Parkering om parkering med laddning inom cykelavstånd. Hopplöst! Parkeringsplatser finns det gott om, men inte laddning. Tvingas nog köpa en laddhybrid istället. Jag vill inte lägga ner en massa pengar på att parkera inom tullarna, det är trevligt att cykla o hämta bilen när jag ska åka bort några dagar.
Varför har inte Stockholm Parkering fler laddstolpar i Råcksta eller Bromma?