RSS

7 kommentarer

  1. anna ek · · Svara

    Som jag förstår det är det du Daniel Helldén som är ytterst ansvarig för de stora förändringarna i Stockholms busstrafik. Hur kan en miljöpartist medverka till ett sånt katastrofalt beslut som gör så att många Stockholmare får en sämre tillgång till lokaltrafik?
    Jag bor i Ruddammen och här vill vi verkligen behållas våra busslinjer 43 och 44.
    Jag tycker att vi i innerstan får dålig valuta för våra skattepengar för att inte tala om trängselskatten.

  2. Nicklas Carlssson · · Svara

    ”EU-reglerna säger att vi måste godkänna EU-tillstånden. Men om de kommer hit så måste de betala parkeringsavgift. Då blir det ointressant att ställa sig på en sådan plats om man inte verkligen behöver det, säger Daniel Helldén (MP).”
    What?
    Hur kom man fram till detta? Vart är analysen?
    Så Danliel, du menar att åker man runt och letar parkering, ser två lediga platser, en handikap-plats och en vanlig. Då väljer man den vanliga? Varför? För att det är billigare med vanliga…eller att du är en så god människa?
    Nej. du tar första bästa. Du har ju ändå ett intyg?
    Ponera ett nog vanligare scenarie. Du åker runt och letar, Full överallt och du ser en handikapp-plats. Du har ett tillstånd…falskt eller inte…klart du då ställer dig där även om det är en avgift.

    Förstår inte alls logiken. Att man sedan skall införa någon ”rutin” för att ”ansöka” om tillsgånd att få ner avgiften till 300 kr/mån. Vad kostar inte denna ”rutin”.
    Det är också oerhört intressant att få reda på vart dessa ”avgifter” tar vägen? Motbevisa mig gärna om att ”avgifterna” går tillbaka till att förbättra för rörelsehindrade, annars är det en punktskatt på redan utsatta människor.
    Detta upplägg är både förlegad tekniskt, fyller inte sitt syfte och drabbar massa oskyldiga.

    Med dagens teknik är det otroligt lätt att få till en digital lösning. Det finns massa lösningar klara för att bara införa. Många av dessa är ”gratis” och har införts i flera städer i världen.

  3. Hugo Wilund · · Svara

    Hej Helldén,

    Jag läste precis om din plan att asfaltera Östermalm i ”Nytt i Östermalm” och blev djupt oroad, speciellt gällande gatan som jag bor på. Jag ber dig att tänka om gällande att asfaltera stadens kullerstensgator; inte bara skulle processen att asfaltera gatan vara extremt omiljövänlig och ge ett enormt utsläpp av dåliga gaser och partiklar, det skulle låta så extremt mycket när asfaltsmaskinen kommer förbi så ni skulle behöva förbereda er för en enorm ström av missnöje när ni väl har satt igång.

    Ni *behöver* inte ens asfaltera de små kullerstensgatorna! Näst intill ingen kör på dem ändå och det lilla slitage som ändå sker på dessa gator rättfärdigar inte dina planer överhuvudtaget. Dessutom så är kullerstensvägen en del av dessa gators charm, en del av Stockholms förflutna som har hållit sig kvar som du vill ta bort helt plötsligt? Har du frågat oss som bor på dessa gator om vi vill ens ha det här? Om jag hade valet att bestämma, så hade jag sagt ”tack, men nej tack”. Spendera pengarna någon annanstans som att piffa upp Karlaplans paradgata. *Där* behöver man göra om gångvägen, Värtavägen också. Prioritera gatorna efter behov, gdi!

    Som nybliven myndig var jag väldigt peppad på att hitta politiker som jag kunde rösta på, och som Miljöpartist hoppades jag att du kunde varit en av dom. Men som ansvarig för det här projektet så borde du inte kunna förvänta dig en röst från mig.

    // Hugo Wilund

  4. Robert af Sandeberg · · Svara

    Hej Daniel!

    Varför skriver jag inte direkt till https://sl.se/sv/kundservice/? Det har jag gjort ett antal gånger, men tyvärr är svarsfrekvensen därifrån mycket låg. På enkla frågor eller synpunkter som t ex “bussföraren tog inte hänsyn till äldre personer, utan körde innan de satt sig”, “bussförare betedde sig exemplariskt” osv. får man svar med en gång. När det gäller synpunkter, får man oftast inget svar alls eller “din fråga har vidarebefordrats till behörig person”- och därefter aldrig något svar.

    Innerstadsbussarnas turtäthet.

    Turtätheten verkar stadig minska. Vi bor på Kungsholmen mellan Fridhemsplan och Kungsholms Torg. Innan den stora bussomläggningen hade vi utmärkta bussförbindelser med centrum. På dagtid gick 52an var 10e minut och 62an var 12e minut (oftare i rusning) – alla dagar i veckan. På kvällarna gick 62an var 20 minut till kl 22:00 alla dagar i veckan. Så blev det bara en buss, 54an. Från början gick den var 12 minut alla daga. Sämre förstås, och det fanns ingen buss som passerade operan.

    Sedan i höstas går 54an bara var 15e minut måndag-lördag och var 20e minut söndag. Lördag går den ned till ½.timmestrafik redan kl 19:00 och söndag redan kl 17:00. Skandal!! Man antar (antog?) att turtätheten anpassas dels efter behovet, dels så att passagerare inte skall behöva vänta alltför länge – annars hittar man på ett annat sätt.

    Vi ställer av bilen på vintern och kör aldrig i innerstan. Men med en minskad turtäthet blir vi kanske tvungna att antingen köra bil eller ta taxi. Vi är nog inte ensamma om det. Det är väl ingen en utveckling som SL vill se?

    Med vänlig hälsning

    Robert af Sandeberg

    ps. Ett förslag, som jag aldrig fick svar på från SL: Varför inte låta 61an fortsätta till operan och sedan följa gamla 43ans färdväg upp till Ruddammen (när vägarbetet där avslutats)? Då slår man två flugor i en smäll: enklare för både Kungsholmsbor och Ruddammen-bor att ta sig till centrum! ds.

  5. Marianne Berg · · Svara

    Daniel, klimatkrisen i världen är katastrofal. Alla kan bidra med något för att med liten eller stor påverkan förändra detta. Den ekologiska/ biologiska mångfalden är oerhört viktig. Något som ideellt bidrar att öka mångfalden av exempelvis växter och djur är alla koloniträdgårdar i vårt land. Som ett tydligt exempel är Solvalla Kolloniträdgård som igen hotas av krympning av kostnadsskäl!? Det fanns i begynnelsen ca 80 stugor när Ulvsundaleden byggdes togs 40 stugor med trädgårdar bort. Nu förordar du som är Miljöpartist av kostnadsskäl att ytterligare stugor ska tas bort för det behövs en gång / cykel/ tunnel genom området för de som ska ta sig till den nya tvärbaneststionen Solvalla. Jag motsätter mig inte att det behövs en gång/cykelväg. Men varför ska det innebära att stugor tas bort ?? Det finns plats vid båda sidor om området OCH en befintlig tunnel under Ulvsundaleden som kan anslutas till Solvalla hållplats???!!!! Kostnaden enligt uppgift från dig via tidningar är 47+ 19 miljoner. Så oerhört slöseri med pengar och befintlig viktig miljö !!! Denna planläggning har pågått i många år och bör/ ska ses över med de förutsättningar och miljöbetydelser som gäller idag . Det känns oerhört fyrkantigt/gammalmodigt att luta sig mot en utredning som gjordes för många år sedan. Med den rasande fart miljöförstörelsen har ber jag dig och framförallt det parti du tillhör tänker helt om och nytt!

  6. Gunilla Lundgren · · Svara

    Hur kan det komma sig att det är tillåtet att ställa elsparkcyklarna var som helst- och helst på trottoarerna? Detta innebär att det är väldigt svårt för dagisgrupper, äldre , särskilt för de med rullatorer, synskadade och alla vi andra som vill kunna ta oss fram gående. Finns några planer på särskilda uppställningsplatser? Det kan inte få fortsätta som det är nu! hälsar Gunilla Lundgren, Stockholm

  7. Joacim Torkelson · · Svara

    Hej Daniel. Är du i grunden en elak människa? Jag börjar tro det. Att förstöra en huvudstad på det sätt du gör så kan jag inte tänka annat än att du är i grunden en ond människa. Med kärleksfulla hälsningar från enSöderblom sedan år.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: