Senaste inläggen
Allmännyttan
ansvar
barnfattigdom
bil
bilfritt
biogas
Bostadsbolagen
bostadspolitik
Bostadspolitk
budget
cykla
demokrati
dioxider
Finland
Folkpartiet
framtidsinriktad
föreningsliv
genuspedagoger
grön politik
gång
hbtq-certifierade förskolor
Hjulsta
Israel
I stan utan min bil
klimat
Koldioxid
kollektivtrafik
kvällsöppet
Köpenhamn
lastcykel
lokaler
långsiktig
matavfall
miljö
Miljöpartiet
miljövänlig
Moderaterna
modern
mänsklig
mänskligt
nordiska länder
opposition
Palestina
partiklar
ren luft
riksdagsdebatt
samspel
skola
skolskjuts
Slussen
stadsbyggnad
stadsplanering
Stockholm
studentbostäder
Svenska Bostäder
tack
trafik
Trafikverket
trängselavgifter
tunnelbanan
Ulla Hamilton
Ungdomslöner
utbildning
utrikespolitik
val
Åsa Jernberg
Läste om ert förslag på cykel motorvägar, jättebra.
Varför Inte en från Haninge? 2 mil, tar alldeles för lång tid idag på existerande cykelvägen, dessutom ganska tomt på bebyggelse fram till Enskede.
Varför är det inget cykelfält på Centralbron nu när hastigheten är reducerad till 50km/t
Hej Daniel.
Kan du svara på hur ni tänkte när ni beslutade att vi som bor i innerstaden (Stockholm) och har bil måste betala varje gång vi åker genom biltullarna? Vi har inte ens möjlighet att ta någon annan rutt. Andra bilister som inte bor inne i stan kan ju välja alternativa vägar för att undvika avgifter.
Jag menar att ni måste ändra det beslutet till att gälla att boende i innerstaden åtminstone ska få åka in och ut en gång om dagen utan avgift.
mvh
Björn Egertz
Hej.
Sitter och läser Mitt I ang miljözoneroch att elbilar är vad man måste ha i innerstan om ett par år. Stockholm vill bli elbilsstad 2030. Det är bra att man kan prata och skriva om det. Vore också bra med handling. Sitter på en parkeringsplats i kommunalt garge i innerstan. 578 platser och ca 4 platser för elbil. Har väntat ca 5 månader nu på utredning om det ska gå att ordna ett ladduttag till min elbil också. Engagemanget verkar lågt… om staden vill ha elbilar borde det inte vara svårt att föregå med gott exempel och välkomna elbilar. På riktigt… inte bara skriva om det.
Hej!
Såg på nyheterna att bötesbeloppet höjts för fordon som parkerar i buss & cykelfält.
Eftersom en relativt stor del av bilarna som står där är leveransfordon så undrar jag om det är tänkt att bli fler lastzoner? Min tanke är att fler lastzoner med prioriterad övervakning skulle få bort mkt av problemet.
Lastzonerna idag fungerar inte alls. Restaurangägare mfl står där dagligen och bara flyttar på bilen så fort det dyker upp en p-vakt med gul neonväst.
Mitt förslag är p-skiva i lastzon eller civilklädda p-vakter.
Och omedelbar bortbärgning med bärgningsbil med polisbefogenheter som finns i de flesta andra länder på direkt bekostnad av felparkeraren.
Inte nog med det så försvann rätten att parkera 30min innanför tullarna för fordon över 3,5t och taxi för någon månad sedan.
Hur tänkte ni då att lastbilschaufförerna ska få lunch och följa de hårda reglerna för kör/vilotiderna när det inte finns några parkeringar för tung trafik innanför tullarna, knappt utanför heller?
Jo man får åka långt utanför tullarna för att hitta en laglig plats. Fick åka och leta plats i 45min sist då det inte fanns laglig plats i hammarby,västberga, sätra så hamnade i kungens kurva. Miljövänligt?
Hur många har ca: 2mil till brevlådan som bor i Stockholm för att hämta posten, vi på landet måste ta bilen för att hämta posten. Är detta rättvist. Nej sätt alla brevlådor utanför storstäderna då skulle det bli ramaskri Ha Ha Ha
Hej Daniel Hellden !
I egenskap av ansvarigt trafikborgarråd har jag enkel
fråga att ställa: När kommer trottoarerna på östra
Södermalm bli skottade/befriade från all snö ?
Ser fram emot ditt svar inom kort.
Med vänlig hälsning,
Bengt Lindemalm
Hej! Jag tycker att det inte skulle vara nåt problem med att höja tullarna på Essingeleden markant under dagtid men låta boende i Stockholm få exempelvis 2 fria resor i veckan på densamma. Detta skulle kunna få fler att normalt välja kollektiv trafik men ändå ha möjlighet att ta bilen vid specifika ärenden då man kanske verkligen behöver.Och eventuellt skulle man kunna styra om en del av den tunga trafiken till kväll och natt. Anders
Hur är tankarna kring införandet av P-avgifter för MC och dom avgifter som ska tas ut?
Ingen hänsyn verkar tas gällande den yta som en MC tar upp.
En yta av en bilparkering kan fyllas med flertalet MC ändå får MC betala mer.
Påverkan på trafiken inne i stan måste ändå vara positivare om flertalet fordon är på två hjul än fyra hjul. Vad är huvudsyftet med den bestraffning som sker? Antalet MC inne i stan under Maj-Sep är inte gigantisk så den ekonomiska vinningen kan vara marginell.
Ni måste haft fel på termometern ! Du skyller på minusgrader för att slippa städning av västmannagatan . Men i natt var det knappast det skälet till undvikande av städbehov. Utan vad ???? Jag lider av kool
och enligt min läkare är dagens vägdamm mer skadligt för mig än min miljöldieselbil. Men det håller väl inte du med om !!
Jag är helt övertygad om att du tror att du gör rätt, men många av dina okunniga systrar och bröder inklusive dig själv, har lite för svårt att släppa navelludden och lyfta blicken. Dvs, det du gör är att skapa trafikOsäkerhet och större utsläpp. Allt det här vet du nog, men när makt är viktigtare än målen så blir det så. Ni gör allt för att fånga unga okunniga människor som har fått ”stekta sparvar” i gapet av dravliga mediaförälrar ni betalat i åratal. Om ni vill ha trovärdighet bör ni sluta försämra vardagen för storstadsbor och göra något som har effekt på riktigt. Sverige står för mindre än 0,2% av de globala utsläppen (jag vet, ett slarvigt uttryck), men tänk, tex MEARSK (Danskt rederi, typ 3:e största i världen) släpper ut mer än hela världens hjulfordon, varför inte kämpa för att införa katalysatorer och kravställa bränsle?
Jag vet, då måste ni jobba på riktigt och det är väl och begära för mycket, jag förstår att det är enklare att plocka snabba poänger på ”Nytorget” när någon annan betalar. Det är lättare att nita folk som faktiskt jobbar på riktigt 50-80 timmar i veckan för att barn och respektive ska känna sig införlivade i sin omgivning. Tror du på riktigt, att någon som absolut inte måste kör bil i Sthlm innerstad eller dess omgivningar ?
Om du inte tror det är du sannolikt både ond, narzisistisk och okunnig.
Förslag:
Avsäg dig uppdraget och sök hjälp
Är du intresserad av miljön på riktigt, visa det då (dvs, cykelbanor och huruvida x eller y har glömt att släcka lampan i källaren löser inte problemen)
Mvh
/Anders
https://www.expressen.se/motor/debatt/stort-tack-for-att-vi-slapp-daniel-hellden-lofven-/
Hej.
Jag förstår inte Ditt och Kommunens hantering av snöröjning av gångbanor. Åker själv dessutom rullstol varje dag mellan Henriksdalskajen och Torsgatan. Ni som styrande verkar inte bry er, för mig och många andra är det ett rent helvete. Ni skulle sätta er i rullstolen och testa, tror att ni skulle upptäcka ändra uppfattning eller inte med tanke på bristande förståelse för situationen..
Dags att vakna upp
Mvh Yngve
Har precis lagt in en kommentar som inte läggs ut Varför
Såg att den kom ut.
Man kan undra när man tittar bakåt på inlägg så finns inga svar, illa.
Varför har han en TWEET????
Skäms- skäms! Du påstår att oppositionen politiserar, när det är exakt vad du själ gör. Hur står du ut med dig själv? Svag- ynklig- mskkykåt? Å by the way, tack för alla plogade cykelbanor å halkiga trottoarer med medföljande benbrott eller att folk över sextio inte törs gå ut! 👍🏻Klokt tänkt! Så bra det blivit! Och nu detta- politiserande- skäms.
Hej.
Jag håller med i alla dina ord. Daniel är en ynkrygg och borde komma ut och halka på trottoarer. Jag själv åker rullstol varje dag till och från jobbet. Han borde komma ut och testa han kanske ändrar uppfattning men inte troligt.
Dessutom är det så att plogningen av cykelbanorna gör att man inte kommer till plattformen för att åka tvärbanan.
Hälsningar
Yngve
Varför rep inte våra dåliga gater i Sthlm ,vem betalar skadorna på bilen ???
Hej Daniel. vill börja med att fråga: Från vilken planet är du kommen? Blir så otroligt arg och för…. för ditt tilltag med cykelbanan på Värtavägen för C:a 85 milj skattepengar. Det finns en redan en färdig cykel-/gångbana på Erik Dahlbergsgatan. Den behövde bara förlängas från Blanchegatan till Lidingövägen. Om så gjordes så skulle alla cyklister slippa kämpa sig uppför Värtabacken t/r. Vilket idag även är verkligheten. Har för nöjes skull kollat cykeltrafiken på Värtavägen å de är inte många per dag. Skärp Dig Hellden och inse verkligheten och inte de pengar jag gissar att du får via upphandlingen av projekterat/utfört arbete, budgeterat till ca 35-40milkr med resultat på ca 84 mil krskattemedel. Hoppas och förutsätter att du betalar denna fördyring och helt inkompetenta förundersökning och upphandling av dina oskäliga arvoden och kan sova gott därefter.
Dvs när du har lämnat Stockholm i fred.
P-S. Kom tillbaka när du har lyckats ta körkort…?
Nu har jag köpt en laddar bil.
Bor på Söder. (Blekingegatan)
Var ska jag ladda den!
Har laddat på Sofiagatan, när det varit ledigt, har ägt bilen i en månad nu och lyckas ladda där tre gånger.
På Malmgårdsvägen är det altid några hyrbilar, dom brukar stå på Sofiagatan också, som blockerar alla platser.
så var ska jag ladda bilen??
Har inte råd att parkera i Åsögaraget!
Med vänlig hälsning,
MickeQ
Hej!
Det går tyvärr inte att tinga laddplatser på gatan. Vi får inte regelera det så enligt lagen. Däremot finns det på flera platser regleringen att man som boende med boendeparkering får stå sista tre timmarna av avgiftstiden (17-19) fritt. Då brukar det finnas lediga platser. I alla stadens garage kan man få laddplats men det är så klart dyrare än att stå på gatan.
Titta även på laddkartan för Stockholm: https://www.miljofordon.se/tanka/laddkarta/
Hej,
enligt en undersökning från Paul-Scherer-Institutionen i Schweiz ( https://www.psi.ch/en/media/our-research/unassuming-rampant-polluters-on-two-wheels ) är två-takts moped ansvarig för en enorm mängd av luftförorening för att de släpper ut stora mängder aromatiska kolväten som senare vidareutvecklas till bl.a. partiklar. Institutionen har genomfört mätningar i Kina och jämförde två städer där den ena staden hade strikta regler angående utsläpp (för bilar) och den andra staden bara bannade två-takts-moped. Den sist nämnda hade därefter betydligt bättre luftvärden!
En två-takts-moped släpper ut mellan 20 gånger och 20.000 gånger så mycket farliga avgaser som genomsnittliga bilar. Samtidigt får de köra på cykelvägar där folk andas djupt. Om cykeln vore en arbetsplats vore arbetsgivaren tvungen att förse dig med personlig skyddsutrustning om du skulle cykla eller bara vänta bakom en två-takts-moped! Och hur förklara Stockholm det till åkerier som inte får köra i stadstrafik med lastbilar som är äldre än 7 år – är inte det orättvist att alla dem food-leverantörer får smutsar ner luften i staden med yrkesmässig trafik trots att de släppa ut mer avgas än lastbilar? Andra städer i Europa har inte bara miljözoner utan också premier för att folks ska bli av med sina förbränningsmotoriserade mopeder. Det är 1950-tals teknik dvs. en anakronism. Alla argument mot elfordon inträffar inte på den typen av trafik. Alla mopeder i Stockholms län kunde ersättas med eldrivna två-hjulingar i olika utformningar. Varför händer inte det?
Hej Daniel!
Under pandemin promenerar många fler.
Är sedan många år ledig några dagar i veckan och promenerar 2-3mil per runda i olika områden Jakobsberg-Akalla-Husby-Spånga-BrommaSundbyberg-hela Innerstan-Gröndal-StoraEssingen
Så jag har erfarenhet och ser en rejäl okunskap i gångtrafikanter.
2018-oktober togs Trafikförordningen kap 7, 1 paragraf, om att vi som promenerar ska hålla vänster i vår färdriktning. Men ytterst få gör det.
Jag skulle säga att 70-90% går till höger.
Detta skapar konflikt när man vill göra rätt enligt Trafikförordningen
Kan inte ni göra en kampanj!
Gå till vänster !?
Jag hör flera vuxna som drar i sitt barn (tillrättavisar ”Vi ska gå på höger sida”)
Med andra ord har Trafikförordningen som klubbades i riksdagen, för att ”underlätta” eller minska missförstånd hos gångtrafikanter haft föga effekt.
Blivit utskälld ”I Sverige går vi på höger sida!” Vid ett tillfälle av en kvinna i Vällingby. Men vid andra tillfällen av män 55-60års åldern Tranebergsbron/Västerbron, som prompt håller höger, då jag lite larvigt håller vänster och vi två varit enda på gång-cykelbanan och då skriker männen att jag håller fel kurs. Så hojtar jag lite larvigt tillbaks läs X!
Enda lösningen i Stockholm är att gå på fel sida och skita i Trafikförordningen.
Varför ändrar man en lag, för att den ska underlätta när ingen känner till den?
Hur sprider man detta?
Eller ska jag fortsätta göra fel!?
Hej Daniel
Såg igår på SVT Lokalnyheter (26/9-21 18:35) att du är på väg att bredda gång- och cykelbanor över Västerbron. En synnerligen välkommen åtgärd. När du nu ändå är på gång med denna åtgärd så har jag ett önskemål.
Tag kontakt med trafikverk och Regering och få till en ändring i den stadga som på cykelbanor tillåter cyklar att färdas mot färdriktningen. Med större utrymme kommer detta ofog att bli direkt livsfarligt. Se bara på hur det ser ut nu efter det att Johanneshovsbrons västra cykelbana breddats.
Jag vill att trafikborgarrådet ställer krav på att cyklister lär sig och följer trafikregler. Då kommer jag att sympatisera med hans cykelsatsning.
Det är sällan jag ser en cyklist stanna vid övergångsställen. Häromdan såg jag en kvinna med barnvagn korsa Råsundavägen i Solna. När hon var halvvägs måste hon stanna eftersom en kvinnlig cyklist tvingde sig fram. Bilisterna hade givetvis stannat vid övergångsstället för att släppa fram henne. Idag körde en manlig cyklist om mig på höger sida på Råsundavägens cykelbana. Då blev jag riktigt rädd. Så rädd att jag möjligen kommer att sluta cykla. Lika rädd som när jag går på en trottoar och en cyklist raskt kör om mig till höger el vänster. Är detta trafik borgarrådets ambition, att bygga cykelvägar där cyklister tar död på varandra? . Som fotgängare, bilist och cyklist är jag allra mest rädd för att bli skadad – av en cyklist.
Så se till att cyklister och de som framför el-sparkcyklar får utbildning och lär sig vilka regler som gäller i trafiken. Och hänvisa nu inte till polisen. Jag är trött på politiker som skyller ifrån sig. Mp måste väl ha politik som håller ihop. En bilist har tagit körkort, är utbildad. Tar oftast ansvar. Cyklister tar, tyvärr, sällan ansvar.